Článek
Nezávislá odborná komise ministerstva školství v květnu uvedla, že zadání maturitních testů bylo letos – na rozdíl od loňska – bezchybné.
Podle Botlíka to ale není pravda, jelikož na jednu úlohu mohli maturanti odpovědět dvěma možnými způsoby, ačkoli v klíči správných řešení byl uveden jeden. Šlo o příklad, ve kterém byla daná velikost úhlu a studenti měli vypočítat velikost druhého úhlu, který se měl od prvního lišit.
V zadání se hovořilo o dvou různých úhlech, nikoli o různých velikostech. Podle matematika Botlíka tak studenti mohli napsat jako správné řešení jak odlišnou velikost úhlu, tak stejnou velikost. Šlo by o dva odlišné úhly, které leží proti sobě.
Oficiální jediné správné řešení nesměli vynechat
Cermat nicméně trvá na tom, že úloha byla zadaná správně a jednoznačně. Nejde o úlohu s dvěma možnými odpověďmi, uvedl úřad. Příklad má podle něj jediné správné řešení, které se uvádí v klíči správných řešení, a to je velikost úhlu 248 stupňů.
Tuto odpověď podle ministerstva nesměli studenti vynechat. Pokud kromě toho uvedli i velikost protilehlého úhlu, tedy 112°, hodnotitelé jim bod i v tomto případě uznali, avšak pokud uvedli pouze protilehlý úhel, bod jim nezapočetli.
Za správnost ručí matematici z komise MŠMT
Ministerstvo školství připomnělo, že za správnost zadání úlohy se postavili ve svých vyjádřeních Eduard Fuchs z Přírodovědecké fakulty Masarykovy univerzity v Brně a bývalý předseda Jednoty českých matematiků a fyziků Josef Kubát, kteří jsou členy nezávislé komise ministerstva.
Podle Fuchse svědčí tvrzení Botlíka, který je absolventem Matematicko-fyzikální fakulty Univerzity Karlovy, o nepochopení školské matematiky.
„Slovo úhel ve standardní školské terminologii má nejen význam, který uvádí Oldřich Botlík ve svém textu, ale běžně značí i velikost úhlu a podobně. Analogická situace je ve školské matematice běžná i v případě jiných pojmů,“ napsal s tím, že zadání úlohy tak prý nemohlo žáky uvést v omyl.
Přesto ale přišel v hodnocení od organizátora státních maturit Cermatu zmíněný malý ústupek.
Maturitní testy skládalo na začátku května zhruba 62 500 prvomaturantů. Test z matematiky dělalo 21,4 procenta z nich. Uspělo u něj 84,5 procenta maturantů, kteří si tento předmět vybrali. Bylo to meziročně o 6,3 procentního bodu víc.
Loni stála pochybení šéfa Cermatu místo
Před rokem se v maturitních testech objevila chyba, kvůli které ministr školství Robert Plaga (ANO) odvolal bývalého ředitele Cermatu Jiřího Zíku z funkce.
Například v jedné z otázek v češtině byly dvě možné správné odpovědi místo avizovaného jediného správného řešení.
Cermat tak některým žákům musel vystavit nová vysvědčení a nové výpisy testů, oprava pomohla 147 maturantům. Od loňska Cermatu „velí” Michaela Kleňhová.