Hlavní obsah

Analýza škol: Kvalifikovaní učitelé mohou zmenšovat rozdíly mezi okresy

Praha

Analýza dat ministerstva školství (MŠMT) a České školní inspekce (ČŠI) podle okresů ukázala, že nerovnosti ve vzdělávání je možné zmírňovat, např. vyšším podílem kvalifikovaných učitelů. Vyplynulo z ní také, že i ve strukturálně postižených krajích, jako je Moravskoslezský, Karlovarský či Ústecký, jsou okresy s parametry srovnatelnými s bohatšími regiony.

Foto: Ondřej Deml, ČTK

Ústřední školní inspektor Tomáš Zatloukal

Článek

Analýzu ve čtvrtek představili ministr školství Petr Gazdík (STAN) a ústřední školní inspektor Tomáš Zatloukal.

Nový soubor 137 map podle různých kritérií a portál Vzdělávání v datech, které se budou každoročně aktualizovat, umožní podle nich ministerstvu jejich sledování a nastavení regionálně specifických opatření k jejich zlepšení.

Mezi oblasti s nejvyšší mírou nekvalifikovaných pracovníků v předškolním vzdělávání patří okres Jeseník, ale i více než polovina okresů Středočeského kraje a přilehlé okresy Plzeňského kraje.

„Díky vizualizaci v prostoru můžeme jednoznačně pozorovat rozdílné výkony jednotlivých okresů, například stírat rozdíly mezi žáky, kteří pocházejí z odlišných rodinných podmínek,” uvedl Gazdík.

Regiony, kde se problémy kumulují

Podle Zatloukala regionální nerovnosti velmi silně provázejí český vzdělávací systém, problémy vzdělávací se navíc často kumulují se socioekonomickými. Příkladem je podle něj porovnání mapy vzdělávacích výsledků žáků, mapy hodnotící komunikaci rodičů se školami a intenzitu rizikového chování žáků s mapou exekucí.

Konkurzy na ředitele školy? Často jen jeden zájemce

Věda a školy

„Kdybychom tyto čtyři mapy překryli přes sebe, budou se velmi vzájemně podobat, tedy máme regiony, kde se problémy kumulují. Je to silná informace o tom, jakým způsobem do těch regionů směřovat podporu, jednak personální, finanční, ale také metodickou,” vysvětlil Zatloukal.

Z mapy vychází jako nejpostiženější okresy Karlovarského kraje, pohraniční okresy Ústeckého kraje, ale také okres Tachov, Znojmo, Jeseník či Karviná.

„Na druhé straně vidíme, že i ve strukturálně postižených regionech jsou na tom v některých parametrech podobně jako okresy v bohatých krajích, jako je Středočeský, Jihomoravský, Jihočeský nebo Vysočina,” dodal. Kupříkladu v některých okresech Moravskoslezského kraje podle něj ostatní nepříznivé vlivy zmírňuje vyšší míra kvalifikovanosti učitelů.

Na základní školy se valí další problém: Povinná docházka i pro ukrajinské děti

Podcasty a pořady

Mezi oblasti s nejvyšší mírou nekvalifikovaných pracovníků v předškolním vzdělávání patří okres Jeseník, ale také více než polovina okresů Středočeského kraje a přilehlé okresy Plzeňského kraje. Právě vzdělávání před nástupem na základní školu má přitom podle Zatloukala zásadní vliv na budoucí úspěšnost dětí.

„Pokud je dítě více než jeden rok v předškolním vzdělávání, má dvojnásobnou pravděpodobnost úspěšného vzdělávání na základní škole,” řekl inspektor. V některých okresech navštěvuje mateřské školy i o pětinu méně dětí než jinde, nejnižší míra je v okresech Most, Chomutov nebo Ústí nad Labem.

Ministerstva školství a práce stanovila podobu kurzů češtiny pro uprchlíky z Ukrajiny

Věda a školy

Zejména rodičům může pomoci mapa spádových obvodů jednotlivých škol, která je také součástí webu. Kromě informací, pod kterou školu každá obec či ulice spadá, jsou v ní zveřejněné informace zadané přímo školou, jako je rámcový školní vzdělávací program, školní řád nebo další podrobnosti. Ke stažení jsou také inspekční zprávy ČŠI z inspekcí ve školách.

Novinky se zapojily do projektu Česko si povídá. Chcete se zapojit do diskuze o klíčových tématech, která rozdělují společnost? Odpovězte na následující otázku. Více informací zde.

Související články

Výběr článků

Načítám