Článek
Peníze na doučování mají do krajů odejít do konce ledna, vyplývá z informací od resortu školství.
Ministerstvo již dříve informovalo o tom, že pro další podporu doučování od ledna do konce školního roku 2021/2022 vyčlenilo zhruba 400 milionů korun z evropských peněz tzv. Národního plánu obnovy.
Mohou je využít základní a střední školy a konzervatoře zřizované obcemi a kraji. Oproti podzimu bude možné doučovat žáky všech ročníků středních škol a konzervatoří, nejen závěrečných. Peníze ale zároveň bude možné využít jen na individuální a skupinové doučování, nikoli na aktivity socializačního charakteru.
Vláda schválila návrh, aby mohly mít školy kvůli covidu buď volno, nebo výuku online

Rozdělení peněz mezi školy se proti podzimu přizpůsobí více počtům znevýhodněných, výrazně zaostávajících a dalších žáků s potřebou podpory. Informace o nich zjišťovalo MŠMT v listopadu od ředitelů škol a následně je ještě upravilo např. podle dat Agentury pro sociální začleňování nebo České školní inspekce, jak sdělila mluvčí úřadu Aneta Lednová.
Na každého žáka z nepodnětného prostředí, který by potřeboval intenzivní individuální doučování, půjde 5850 korun. Na další zaostávající žáky s potřebou intenzivního skupinového doučování 2275 korun a na ostatní s potřebou jednorázového skupinového doučování 650 korun. Minimální částka na školu bude 3250 Kč.
MŠMT: Letních doučovacích kempů se zúčastnilo 89 tisíc žáků

Na podzim obdržely ZŠ na doučování asi 150 až 740 korun na dítě. Střední školy měly k dispozici kolem 150 korun na žáka. Celkem na doučování do prosince 2021 vyčlenil stát 250 milionů, peníze měly k dispozici všechny školy.
Soukromé a církevní školy mohly požádat o dotaci. Podle Lednové budou moct požádat o podporu i nyní, dotaci by pak měly obdržet v březnu.
Možné potíže při čerpání
Nezisková vzdělávací organizace EDUin již dříve upozornila na potíže škol při čerpání peněz, které jim působí zařazení doučování do rozvrhů či proplácení na dohodu o provedení práce a výše odměny za hodinu 250 korun.
Zmínila, že by bylo vhodné umožnit školám využívat pro doučování i jiné podoby smluv a finanční ohodnocení zvýšit. Tyto podmínky ale zůstanou stejné jako na podzim.
Odkladů školy přibývá. Nejčastěji kvůli celkové nezralosti dítěte

Po tomto školním roce každopádně chce ministerstvo podpořit doučování z Národního plánu podpory ještě ve dvou dalších obdobích, a to od září do prosince 2022 a od ledna do srpna 2023.
Ne všichni se účastní
Podle školní inspekce potřebovalo v důsledku distanční výuky doučování od září 180 tisíc žáků základních škol a 40 tisíc středoškoláků. Z nich se zhruba 30 tisíc žáků základních a přes 15 tisíc studentů středních škol do doučování nezapojilo, tj. celkem zhruba 20 procent. Do základních a středních škol v ČR chodí asi 1,4 milionu dětí.
Inspekce: Doučování se neúčastní 20 procent žáků, kteří to potřebují

Podle inspekce bylo nejvíce nezapojených žáků v Ústeckém a Moravskoslezském kraji, ale i v Jihočeském a Olomouckém kraji, které nepatří ke strukturálně znevýhodněným regionům.
Inspektoři rovněž uvedli, že sedm procent ZŠ, 10 procent SOŠ a 30 procent gymnázií také doučování neorganizuje. Neznamená to nutně, že tamní studenty nikdo nedoučuje, ale že tyto školy nevyhodnotily nutnost systémové podpory většího počtu žáků.
Nejčastěji doučovanými předměty jsou čeština a matematika. Následuje cizí jazyk, na středních školách pak i odborné předměty.