Článek
Inspekce minulý týden upozornila na to, že školy nezvládají efektivně učit vše, co mají. Takzvané rámcové vzdělávací programy (RVP, dříve osnovy), které určují učivo, jsou totiž podle ní příliš obsáhlé.
Spolu s vysokými počty žáků ve třídách to pak vede k tomu, že v hodinách nezbývá čas na vlastní aktivitu žáků, bádání a další moderní formy výuky. Tyto metody jsou přitom dle inspektorů mnohdy účinnější než klasické formy výuky, kdy učitel stojí před žáky a vysvětluje jim učivo.
ČTĚTE TAKÉ: |
---|
Ministr školství Plaga: Výuku je třeba provzdušnit |
Rámcové vzdělávací programy čekají změny. Ministerstvo odtajnilo komise |
Průběžná školení
Podle vedoucího komunikace ze společnosti EDUin Boba Kartouse každopádně pouhá redukce obsahu učiva pro zavedení moderní pedagogiky nestačí.
Podle České školní inspekce by se u přijímaček na střední školy měly ověřovat spíše studijní předpoklady než znalosti z matematiky a češtiny.
„Politici by zároveň se zeštíhlením učiva měli podpořit systém průběžného školení učitelů nejen v oborových znalostech,“ uvedl Kartous. Pedagogové by se dle jeho slov měli dovídat víc třeba o didaktice, o vhodném způsobu hodnocení žáků a o tom, jak mohou ve výuce využívat technologie.
Testování toho, co žák umí nazpaměť
Podle Kartouse je důležité také to, aby ředitelé měli dost peněz na motivování učitelů. To tvrdí i ministr školství Robert Plaga (ANO). I proto mají učitelé od ledna dostat přidáno deset procent v tarifu a dalších pět procent půjde na odměny či příplatky.
Obsah výuky a její styl souvisí dle Kartouse i s podobou jednotných přijímacích zkoušek. „Není možné, aby rámcové vzdělávací programy na jednu stranu podporovaly individualizaci učení, progresivní učební metody a klima spolupráce a na druhé straně stály státní zkoušky postavené výhradně na učení nazpaměť či individuálním nárazovém výkonu,“ prohlásil.
Spolu s redukcí učiva se z toho důvodu prý musí smysluplně změnit způsob přijímání uchazečů na střední školy i maturitní zkoušky.
Podle ČŠI by se u přijímacích zkoušek na střední školy měly ověřovat spíše studijní předpoklady než znalosti z matematiky a češtiny. K tomu se vyjádřil souhlasně také Plaga, který je zároveň proti zavedení takzvaného cut-off score, tedy minimální bodové hranice pro úspěšné složení přijímací zkoušky. [celá zpráva]
To prosazuje Asociace krajů ČR, proti je ale rovněž Asociace ředitelů gymnázií a Unie školských asociací CZESHA. Výhrady ke cut-off score má i Svaz průmyslu a dopravy.