Hlavní obsah

Učitelé by měli mít dostatek volného času, tvrdí známý psychiatr

Praha

Učitelská profese je velmi náročná, tím spíše je důležité, aby měli učitelé pro sebe dostatek volného času. Jejich profese patří ke skupinám, ve kterých jsou lidé nejvíce ohroženi syndromem vyhoření. Uvedl to psychiatr Jan Cimický, mimo jiné předseda komise, jež každoročně volí nejoblíbenějšího učitele v anketě Zlatý Ámos. V ČR je dle statistik ministerstva školství asi 155 tisíc pedagogů.

Foto: Milan Malíček, Právo

Psychiatr Jan Cimický

Článek

Psychické a fyzické vyčerpání, které je hlavním příznakem syndromu vyhoření, je podle Cimického způsobeno tím, že učitelům po delší době ubývá energie, kterou předávají druhým lidem.

Delší placené volno

„Když nějakou dobu děláte špičkově tuto profesi a nemáte žádnou možnost ventilu, který by vám dodával energii nazpátek, tak dojde přirozeně k tomu, že si připadáte jako vyčerpaná studna,” vysvětlil Cimický. Myslí si proto, že by učitelé po nějaké době měli mít nárok na delší placené volno.

O této možnosti se nyní velmi diskutuje, poslanci by ji v dubnu mohli schválit jako součást nového kariérního řádu učitelů.

Školský výbor dolní komory doporučil Sněmovně ke schválení návrh poslance Petra Kořínka (ČSSD), podle kterého by se učitelé mohli dohodnout s ředitelem školy a vždy po deseti letech práce si vzít placené půlroční studijní volno. Podle ministerstva školství má tato myšlenka podporu napříč politickým spektrem.

Učitelé by si tak v budoucnu mohli rozšířit vzdělání v kurzech při pedagogických fakultách, učitelé cizích jazyků by mohli vycestovat do zahraničí, pedagogové odborných předmětů by mohli strávit několik měsíců v praxi.

Důležitost koníčků

Pro psychiku učitelů je podle Cimického důležité, aby měli možnost věnovat se něčemu, co je bude stimulovat. Doporučoval by jim, aby udržovali pravidelný kontakt s přáteli a přírodou, sportovali a chodili za kulturou.

„Proto má spousta učitelů koníček, ve kterém jsou velmi dobří. Mohou zpívat, jsou to malíři nebo spisovatelé,” dodal.

Zvyšování platů

Učitelé si dlouhodobě stěžují na podmínky své práce. Patří k nejhůře placeným vysokoškolským profesím. Současná úroveň jejich platů je podle ministerstva školství jedním z důvodů nedostatku učitelů ve školách, protože nemotivuje absolventy pedagogických škol k nástupu do profese.

V roce 2014 činila průměrná mzda pedagogů 27 261 korun. O rok později vzrostla na 27 969 a loni na 29 487 korun. Průměrná mzda v Česku byla ve 4. čtvrtletí loňského roku 29 320 Kč.

Loni v září dostali učitelé přidáno osm procent. Ministryně školství Kateřina Valachová (ČSSD) jim slíbila zvýšení platů do roku 2020 na 130 procent průměrné mzdy v Česku, tedy asi na 40 tisíc korun. Letos by učitelům chtěla přidat deset procent, růst platů by chtěla prosadit i do výhledů na rok 2019 a 2020.

Pokud Sněmovna schválí zavedení nového kariérního řádu učitelů, budou pedagogové zařazeni do tří stupňů od začínajících po vynikající. Podle svého zařazení budou také odměňováni. [celá zpráva]

Typy školPočet učitelů ve školním roce 2016/2017
Mateřské školy31 002
Základní školy73 405
Střední školy44 881
Konzervatoře1628
Vyšší odborné školy4092
Zdroj: MŠMT

Související články

Výběr článků

Načítám