Článek
V praxi se bohužel často stává, že nadané děti nemají příležitost své schopnosti využít. Navíc se ve škole nudí, a tak mívají problémy.
Rodiče nevědí, jak s nimi pracovat
Odborníci nejprve oslovili e-mailem rodiče 320 dětí, jež studovaly na MjUNI, dětské univerzitě pro žáky od 9 do 14 let. Asi polovina z nich zareagovala, a tak ve skupině 156 dětí psychologové odhalili 30 mimořádně nadaných a 29 s talentem v určité specifické oblasti, například matematice.
„Řada z rodičů tušila, že jejich dítě vyčnívá nad ostatními. Nedokázali to ale většinou specifikovat a hlavně nevěděli, jak s dítětem dále pracovat, aby svoje schopnosti využilo. S tím se setkáváme velmi často,“ sdělila Šárka Portešová, vedoucí výzkumného týmu zaměřeného na nadané.
Specialisté z MU vyvíjí nové testy, jež pomáhají mimořádně talentované děti odhalit.
Pro děti se teď plánují další aktivity, například semináře zaměřené na historii, přírodní vědy nebo žurnalistiku, které by se měly konat na podzim.
Nejen talent, ale i chuť na sobě pracovat
Kromě toho specialisté působící v rámci Institutu pro výzkum dětí, mládeže a rodiny na Fakultě sociálních studií MU vyvíjejí nové testy, jež pomáhají mimořádně talentované děti odhalit.
Dříve se používala hlavně diagnostika pomocí určení stupně IQ. Označení nadané dítě mohlo dostat jen to, které mělo IQ nad 130, což jsou asi dvě až tři procenta z každého populačního ročníku.
„Dnes se od tohoto postupu ale ustupuje, protože nezohledňuje specifické formy talentu a také chuť konkrétního dítěte dále na sobě pracovat. Také to je důležité,“ zdůraznila Portešová. Proto psychologové sledují nejen to, v čem konkrétní jedinec vyniká, ale i to, zda ho baví aktivity, jichž se účastní.