Článek
Petr Fiala zmínil, že se pokusí s předsedy parlamentních stran jednat o možném odložení nebo zmírnění změn připravených na 1. září.
„Ráda bych připomněla, že předseda ODS opakovaně popírá sám sebe. On sám stál u zrodu příprav inkluze a našich závazků s tím spjatých,“ vyjádřila se pro média Kateřina Valachová. Nechce se prý podílet na zbytečné hysterii. Odklad už navíc Sněmovna odmítla.
Předseda sněmovního školského výboru Jiří Zlatuška (ANO) pro Novinky upřesnil, že Fiala nestál přímo u zrodu inkluze jako takové. „Právo na inkluzi již máme víc než deset let a novela z roku 2015 pouze zavedla systém podpůrných opatření a jejich financování,“ vysvětlil.
Kde se budou vzdělávat děti s LMP, o tom i v budoucnu bude rozhodovat rodič
„Tato věc se připravovala již v době, kdy byl Petr Fiala ministrem školství za ODS a ten se za ni také při projednávání ve třetím čtení 13. února 2015 náležitě pochválil. Ale třeba se až nyní probudil a zjistil, že jeho politické přesvědčení stojí na straně boje proti společnosti, ve které existuje výchova k solidaritě, pomoci a spolupráci, a rozhodl se vést boj s částí dětí a jejich rodiči,“ kritizuje Zlatuška.
Integrace není výhodná pro všechny
Tvrzení ministryně školství, že inkluzi, kterou neschvaluje, připravoval i on, odmítl předseda ODS jako nepravdivé.
„Vzdělávání handicapovaných dětí jsem se pochopitelně věnoval. V případě tzv. praktických škol jsme přijali opatření ke zlepšení diagnostiky, tedy aby do nich nebyly zařazovány děti bez handicapu, pouze na základě sociálních důvodů,“ řekl Fiala Novinkám.
„V rámci reformy financování jsme měli připravenu i změnu podpory asistentů pro děti s handicapem. Mým cílem nebylo, aby postupně všechny děti s lehčím mozkovým postižením byly zařazeny do běžné třídy, to není možné. Máme výborné speciální školy, dokážeme skvěle vzdělávat děti i s těžkými handicapy. Pro některé děti je lepší cestou integrace, pro jiné naopak speciální či praktická škola. Tak to má zůstat, paní ministryně ale do toho vnesla chaos a ideologii,“ pokračoval.
Speciální školy se rušit nebudou
Valachová již ale dříve avizovala, že do běžných ZŠ samozřejmě nepůjdou všichni. „Speciální školy nerušíme. Příloha je nahrazena upraveným rámcovým vzdělávacím programem. Tento postup doporučovaly všechny předchozí odborné skupiny ministerstva včetně té za ministra Fialy,“ napsala Novinkám.
Dále sdělila, že základní školy praktické budou na druhém stupni děti vyučovat do roku 2020/2021 podle stávající přílohy, na prvním stupni podle upraveného programu.
„Kde se budou vzdělávat děti s LMP, o tom i v budoucnu bude rozhodovat rodič,“ řekla.
Finance mají končit „za žákem“
Před údajným zánikem speciálních škol rovněž varoval Václav Klaus ml. „Pokud zničíme speciální školy, tak náprava bude trvat 15 let,“ prohlásil. Ministerstvo ale opakuje, že s rušením speciálních škol se nepočítá. Před několika dny naopak přineslo informaci, že do prvních tříd speciálních i běžných základních škol míří podobný počet dětí jako loni. [celá zpráva]
„Pokud odbouráme výdaje na různé parazity školského systému a dáme tam trošku racionality, tak mzdy ve školství mohou velice snadno pro dobrého učitele přesáhnout hranici 35 tisíc korun měsíčně," uvedl Klaus ml.
Pro Novinky upřesnil, že veškeré peníze daňových poplatníků mají končit ve školách „za žákem“. Drtivá většina ostatních výdajů se stává dle jeho tvrzení kořistí parazitů systému. „Jsou tam i personální vazby na ministryni,“ doplnil.
Ministryně Valachová nicméně kontruje, že právě změny financování regionálního školství zaručují, aby se peníze k žákovi dostaly. „Deset let se za vlády ODS nedělo nic jiného než rušení školek, tupé škrty rozpočtu a okrádání rodičů i dětí. Jsem ráda, že se chce s námi ODS přidat k napravování stavu, který její vlády způsobily,“ uzavřela ironicky.
Podle ní je třeba pomoci výchovným poradcům, pedagogům a ředitelům škol. „MŠMT se orientuje na práci, probíhá celá řada seminářů právě směrem k vyjmenovaným aktérům vzdělávacího procesu, stejně tak zajišťujeme potřebné finanční prostředky,“ uvedla.
Inkluze neznamená nezvyšování platů učitelů
Zvýšením prostředků na odměny učitelů by podle ODS ředitelé získali možnost odměnit kvalitní učitele. Zdroje je možné podle opoziční strany najít uvnitř resortu omezením „nesmyslných podpůrných projektů“, tedy finanční podpory inkluze.
Zlatuška ale ani na toto nenahlíží úplně pozitivně. „Neupíral bych Petru Fialovi, že se v něm mohl narodit odborář, i když požadavek navýšení pouze netarifních platů a zvýšení pouze ‚dobrým' učitelům v sobě v nárůstu průměrného platu schovává představu obrovských rozdílů v příjmech učitelů a tedy i ohromných rozdílů v kvalitě napříč školským systémem,“ sdělil Novinkám.
ODS podle něj neuvažuje o segmentu povinného školství jako o veřejné službě poskytované ve srovnatelné kvalitě všem obyvatelům. „Zjevně pracuje s představou školství, ve které se najdou privilegia jen pro některé. Absurdní z hlediska školství je také stavění financí na podpůrná opatření proti platům učitelů,“ nechápe Zlatuška.
„Navýšení o 1,2 miliardy korun měsíčně plus odvody, které by pro 150 tisíc učitelů zvedlo jejich průměrný plat o osm tisíc korun, měl Fiala jako ministr školství možnost navrhnout, ale neučinil tak.“
Valachová souhlasí, že pro vyšší platy učitelů současný předseda ODS jako ministr příliš mnoho neudělal. „Já se postavila za požadavek školských odborů za vyšší platy učitelů a v tomto ohledu jednám opakovaně s ministrem financí,“ řekla s tím, že pro regionální školství zařídila po deseti letech nejvyšší objem finančních prostředků.
Na dotaz Novinek, jak v pozici ministra školství v letech 2012–2013 sháněl finanční prostředky na vyšší platy učitelů, reagoval Petr Fiala slovy, že vyjednáváním v rámci vlády a úsporami v resortu. „Díky tomu i v době ekonomické krize a všeobecného poklesu mezd platy ve školství alespoň mírně rostly,“ napsal.
„Připravovali jsme změnu financování regionálního školství, včetně ‚odbarvení' peněz pro ředitele škol, aby mohli dobře odměňovat kvalitní pedagogy. Dnes, v čase ekonomického růstu, se musejí platy učitelů zvednout, dobří učitelé mají být odpovídajícím způsobem oceněni. Bez dobrých učitelů nemůžeme mít dobré školy,“ shrnul pro Novinky.
Za jistý projev nedůvěry vůči ředitelům považuje plánované zavedení jednotných přijímaček. Stát tak podle něj dává najevo, že nevěří, že vedení školy umí nejlépe nastavit podmínky přijímacího řízení. ODS nesouhlasí ani se zavedením povinného posledního ročníku mateřské školy.