Článek
„Dramaturgie letošního ročníku akcentuje vztahy mezi historickou a soudobou hudbou. Vedle sebe se tak ocitne například Gershwinova Rapsodie v modrém, jejíž název odkazuje k blue notes, nepřesně intonovaným intervalům černošských lidových zpěváků, a Čtyři podobenství Paula Schoenfielda, kterého mnozí označují za Gershwina třetího tisíciletí,“ uvedl dramaturg hradecké filharmonie Marek Hrubecký.
„Čtyři podobenství jsou ve skutečnosti čtyřvětý klavírní koncert, stejně vtipný, brilantní a lehce stravitelný jako seriál Simpsonovi. Strhující finále skladby se odehrává v jazzovém klubu psího ráje, který si skladatel vymyslel, aby utěšil dvě malé děti, které přišly o svého domácího mazlíčka,“ dodal k úvodnímu koncertu.
Program zahajovacího koncertu zaštítěného velvyslanectvím USA doplní Druhý koncert pro orchestr Stevena Stuckyho oceněný v roce 2005 Pulitzerovou cenou, vyznamenáním stejně prestižním jak v žurnalistice, tak v hudbě.
Festival bude pokračovat ve čtvrtek, kdy sál filharmonie ovládne romantizující pohled na středověk a manýrismus, 8. listopadu budou na programu skladby čerpající z období baroka, konfrontované však aktuální současností.
Rovněž 18. století, ale tentokrát v jeho druhé polovině, je věnován závěrečný koncert festivalu. Nádhernou volnou větou z Mozartovy Koncertantní symfonie pro housle, violu a orchestr uctívá režisér Peter Greeneway ve filmu Topení po číslech smrt tří manželů postupně utopených třemi ženami stejného jména. Také všechna ostatní hudba tohoto filmu, psaná již Greenewayovým dvorním skladatelem Michaelem Nymanem, vychází z této Mozartovy věty.
Posluchači koncertu 10. listopadu 2010 uslyší jak Mozartův originál, tak část z Nymanovy hudby s názvem Trysting Fields, která ve filmu podkresluje dostaveníčko první oběti s vražedkyní. Více o programu na www.fhk.cz. (lž)