Článek
Historická lokomotiva byla přepravena nákladním autem z Olomouce, kde stála na podstavci Českých drah. Na nádraží Ostrava - střed je vystavena na kolejovém poli u 1. nástupiště.
„Parní lokomotiva řady 310.0 jezdila na tratích bývalých Československých státních drah. Původně byly lokomotivy vyráběny pro Rakouské státní dráhy pod označením 97. V letech 1883-1913 bylo vyrobeno 228 těchto strojů. Po roce 1918 převzaly Československé státní dráhy celkem 133 lokomotiv a přeznačily je na řadu 310.0,” informoval Vojtěch Hermann, ředitel Železničního muzea moravskoslezského.
Lokomotiva řečená Kafemlejnek je nejstarší lokomotivou této řady u nás. Byla vyrobena v roce 1883 jako druhá této řady v lokomotivce ve Vídni - Novém Městě. Šlo o trojspřežní tendrové lokomotivy, které se vyznačují baňatým komínem a vysokým parním dómem, umístěným hned za komínem. Na území nynějšího Moravskoslezského kraje jezdily například na Novojičínsku, ale také krátce v Třineckých železárnách.
Podle Vojtěcha Hermanna zmíněnou parní lokomotivu muzeu pronajalo Depo historických vozidel v Lužné u Rakovníka.
Lokomotiva je nekompletní a zrezivělá. Snahou muzea je parní lokomotivu postupně opravovat a podle možností ji doplňovat chybějícími díly. Lokomotiva je na prvním nástupišti železničního nádraží Ostrava - střed oplocena a poprvé si ji budou moci lidé prohlédnout v rámci letní kulturní akce Fajne léto 24. srpna odpoledne. Pak bude pokračovat vylepšování vzhledu Kafemlejnku.
„I kolejové pole, na kterém v současnosti lokomotiva stojí, má svou historii, neboť na dřevěných pražcích jsou položeny kolejnice vyrobené v železárnách Těšínské komory, tudíž před rokem 1918. Zvláštností je, že kolejnice jsou uchyceny hřeby, které se již na naší železnici nevyskytují od 50. let 20. století,” dodal Vojtěch Hermann.