Hlavní obsah

Železniční muzeum moravskoslezské představí vzácný exponát

Novinky, Josef Zajíc

V sobotu 24. srpna představí Železniční muzeum moravskoslezské návštěvníkům kulturní akce Fajne léto zcela nový exponát, historickou lokomotivu - Kafemlejnek. Vystavena je na železničním nádraží Ostrava - střed, kde muzeum sídlí.

Foto: Josef Zajíc

U příležitosti kulturní akce FAJNE LÉTO vystavuje Železniční muzeum moravskoslezské, o. p. s lokomotivu řady 310.0 Kafemlejnek

Článek

Historická lokomotiva byla přepravena nákladním autem z Olomouce, kde stála na podstavci Českých drah. Na nádraží Ostrava - střed je vystavena na kolejovém poli u 1. nástupiště.

„Parní lokomotiva řady 310.0 jezdila na tratích bývalých Československých státních drah. Původně byly lokomotivy vyráběny pro Rakouské státní dráhy pod označením 97. V letech 1883-1913 bylo vyrobeno 228 těchto strojů. Po roce 1918 převzaly Československé státní dráhy celkem 133 lokomotiv a přeznačily je na řadu 310.0,” informoval Vojtěch Hermann, ředitel Železničního muzea moravskoslezského.

Lokomotiva řečená Kafemlejnek je nejstarší lokomotivou této řady u nás.  Byla vyrobena v roce 1883 jako druhá této řady v lokomotivce ve Vídni - Novém Městě. Šlo o trojspřežní tendrové lokomotivy, které se vyznačují baňatým komínem a vysokým parním dómem, umístěným hned za komínem. Na území nynějšího Moravskoslezského kraje jezdily například na Novojičínsku, ale také krátce v Třineckých železárnách.

Podle Vojtěcha Hermanna zmíněnou parní lokomotivu muzeu pronajalo Depo historických vozidel v Lužné u Rakovníka.

Lokomotiva je nekompletní a zrezivělá. Snahou muzea je parní lokomotivu postupně opravovat a podle možností ji doplňovat chybějícími díly. Lokomotiva je na prvním nástupišti železničního nádraží Ostrava - střed oplocena a poprvé si ji budou moci lidé prohlédnout v rámci letní kulturní akce Fajne léto 24. srpna odpoledne. Pak bude pokračovat vylepšování vzhledu Kafemlejnku.

„I kolejové pole, na kterém v současnosti lokomotiva stojí, má svou historii, neboť na dřevěných pražcích jsou položeny kolejnice vyrobené v železárnách Těšínské komory, tudíž před rokem 1918. Zvláštností je, že kolejnice jsou uchyceny hřeby, které se již na naší železnici nevyskytují od 50. let 20. století,” dodal Vojtěch Hermann.

Související témata:

Výběr článků

Načítám