Článek
V loňském roce byla v Ostravě vyhlášena v lednu jedna smogová situace, která trvala 94 hodin, tedy necelé čtyři dny.
Z měření odborníků vyplývá, že ve vzduchu bylo za rok celkově méně prachu. Průměrná roční koncentrace sledovaných prachových částic PM10 ani na jedné z měřících stanic nedosáhla imisního limitu 40 mikrogramů/m3. Počet dnů, kdy byl překročen denní imisní limit, tedy 50 mikrogramů/m3, také výrazně poklesl.
„Za tato pozitivní čísla, nejlepší za posledních pět let, vděčíme z velké části teplejšímu počasí a lepším rozptylovým podmínkám. Mírné zimy znamenají kratší topnou sezonu a tedy menší množství uvolněných škodlivin při vytápění. Zároveň se projevují pozitivní efekty snižování emisí vypouštěných do ovzduší, ke kterým přispívají i opatření prováděná na území města Ostravy,” konstatovala Blanka Krejčí, vedoucí oddělení kvality ovzduší pobočky ČHMÚ v Ostravě.
Ke snížení prachových částí v ovzduší přispívá i nadlimitní čištění cest státu i Moravskoslezského kraje a na komunikacích v Ostravě. Na těchto místech bylo sesbíráno 4 402,2 tun smetků, což je nejvyšší hodnota za posledních pět let.
Ke zlepšení ovzduší v Ostravě pomohla i ekologizace vozového parku města Ostravy. Ekologickou flotilu tvoří 64 vozidel, z toho 43 na CNG a 21 elektroaut. Pokračuje i ekologizace vozového parku Dopravního podniku Ostrava. V roce 2019 jezdilo ve městě Ostravě 294 autobusů DPO. Z nich 172 bylo nízkoemisních (155 na CNG, 7 elektrobusů, 7 minibusů na CNG a 3 mini elektrobusy). Do čísla 294 patří ještě autobusy na naftu, které jsou zálohové. Vozový park DPO bude do konce roku 2020 rozšířen o 61 autobusů a dva doubledeckery na CNG.
Velká část znečištění ovzduší pochází z lokálních topenišť. Ostrava významně podporuje jejich výměnu za moderní topeniště s nižšími emisemi.
V poslední, 3. výzvě bylo přímo z Ostravy podáno 662 žádostí. Největší zájem měli Ostravané o kondenzační plynové kotle, následované tepelnými čerpadly a kotli na biomasu. Po ukončení 3. výzvy kotlíkových dotací by mělo být vyměněno 88 procent kotlů na pevná paliva za nové.
Pro zlepšení ovzduší v Ostravě město obnovuje a doplňuje zeleň v rámci akce Zelené projekty. Doplňuje se zeleň nejen v parcích na území města Ostravy a kolem řeky Ostravice, ale také například v podobě trvalkových záhonů na místech blízko rušných komunikací. V roce 2019 byla dokončena další část obnovy břehu řeky Ostravice.
„Doprava je stejně jako jinde i v Ostravě jedním z hlavních zdrojů znečištění ovzduší. Z dopravních staveb pracujeme také na obchvatech města Ostravy, tak aby se hlavní tahy vyhnuly městským zástavbám. Od prašnosti v ulicích by mělo pomoci zatravňování tramvajových tratí. Za podstatné pro zlepšování kvality ovzduší považujeme také snižování energetické náročnosti staveb,” dodala náměstkyně primátora pro životní prostředí Kateřina Šebestová.