Hlavní obsah

U přehrady Grande Dixence se stanete téměř neviditelní

Novinky, Vratislav Konečný

Na propagačních materiálech i ve filmech vypadá velkolepě. Mohutná, ve stínu ještě mohutnějších švýcarských velehor. Ale tuny betonu obří hráze švýcarské přehrady Grande Dixence zadržující asi 400 milionů metrů krychlových vody ve čtyři kilometry dlouhém jezeře vás téměř vyděsí.

Foto: Lenka Hrbáčková
Článek

Koruna hráze leží ve výšce 2365 metrů. Hráz, dlouhá 748 metrů,  je vysoká 285 metrů, o metr menší je největší hloubka jezera. Jsme u nejvyšší přehrady v Evropě  a jedné z nejvyšších na světě. Okolní vrcholky jsou velmi strmé, údolí je dost sevřené, vše působí dojmem mohutnosti, a také to mohutné je. Pokud se budete fotit někde na přehradě nebo pod ní, budete v měřítku stavby a krajiny téměř neviditelní. Silnice vede serpentinami po levé straně hráze.

Pohled z výšky fascinuje

Kolem přehrady vede stezka, která nejprve se pár desítek metrů docela strmě stoupá. Alpský vzduch je čistý a plíce to pociťují, je to opravdu téměř otrava kyslíkem. Okružní cesta vede klikatě k chatě na Cabane de Prafleuri. Tady začíná skutečný boj ducha s tělem, takže chvíli jsem měl chuť to obrátit.

Výstup do sedla Col de Roux ve výši 2804 metrů jsem proklínal. Díval jsem se jen pod nohy, nikoli nahoru, kolik mi ještě zbývá. Chvilkami jsem měl pocit, že už mi nezbývá nic. O to slastnější byl vrchol. Trénovaní se asi smějí, mně do smíchu nebylo.

Pohled do údolí je velkolepý. Cesta dolů s roztřesenými svaly už je jen důsledkem rozhodnutí dělat ze sebe kamzíka. Sestup vede kolem chaty La Barma. Po krátké zastávce pomalu sestupuji k přehradě. Končí se sérií různě dlouhých tunelů, které vedou ke hrázi. Voda je nazelenalá, zbarvená vápencem z okolí. Výlet je to na celý den, pokud nechcete zbytečně utrácet franky, a vězte, že ceny tu jsou horské, je lepší si vzít nějaké občerstvení s sebou. Pití určitě.  

Přehrada v přehradě

Řeka Dixence není nikterak velká, proto překvapí, jak mohly její vody zásobit tak obří nádrž. Vtip je v tom, že se do ní sbíhá obrovská síť podzemních tunelů a kanálů, kterými jsou jímány jiné toky. Většina vody pochází z ledovců, proto bývá přehrada nejvíce naplněna v září. Nejméně vody zde je v dubnu.

První hráz postavili v letech 1929 až 1935. Nepostačovala, pro se rozhodlo o stavbě větší. Budovali ji v letech 1951 až 1965. Stará přehrada leží pod hladinou stávající. Téměř dva kilometry pod hrází je elektrárna, k níž vede vysokotlaké potrubí. Po havárii v roce 2000 ho odstavili, ale už se staví nové, bezpečnější.  

Ať budete stát kdekoli poblíž přehrady nebo na koruně hráze, uvědomíte si, jak perfektní musí být výpočty stavby. Voda se rozvádí kanály do tří elektráren v údolí Rhony.

V infocentru si prohlédněte, jak obra stavěli. Je to grandiózní podívaná. S angličtinou nebo němčinou tu moc nepochodíte, kanton je francouzský.    

Výběr článků

Načítám