Hlavní obsah

Své divadlo podporujte, vyplatí se to, vzkazují experti zlínské radnici

Novinky, Veronika Jurčová
Aktualizováno

Městské divadlo Zlín významně přispívá k prestiži Zlína a k rozvoji jeho obyvatel, k rozvoji mezinárodní spolupráce a turismu i k rozvoji divadelních tradic v ČR – to je výsledek průzkumu, jehož cílem bylo zjistit, jak moc se městu vyplatí podporovat divadlo z veřejných rozpočtů.

Foto: MDZ
Článek

Autorem studie, která doporučila radnici, aby divadlu dál zajišťovala podporu, je nezávislá agentura KROKEM.

MDZ je podle průzkumu jedním z důvodů, proč se návštěvníci vydávají do Zlínského kraje. V případě festivalu Setkání Stretnutie, který divadlo každoročně pořádá, je významná část diváků tvořena i slovenskými turisty.

„V roce 2018 ovlivnil provoz MDZ turistickou návštěvnost Zlína a okolí na úrovni 6 až 8 tisíc návštěvodnů. Návštěvníci ve městě utratili za ubytování, stravování, dopravu a další věci přibližně 100 milionů korun,“ vyčíslil expert na cestovní ruch Ondřej Špaček z agentury KROKEM. Příjmy do veřejných rozpočtů podle něj dosáhly díky divadlu 45 milionů korun, z toho 35 milionů korun je nenahraditelných, tzn., pokud by MDZ nefungovalo, nenastaly by.

Velký význam má divadlo nejen pro turismus, ale také pro obyvatele města. Pořádáním divadelních představení, koncertů a festivalů nezastupitelně rozšiřuje nabídku volnočasových aktivit, a to pro všechny věkové kategorie. Děti a mládež vzdělává velkou měrou v kulturní oblasti, dospělým pomáhá v osobním rozvoji a v získávání všeobecného přehledu.

„Díky široké nabídce pracovních příležitostí velmi snižuje riziko odchodu kvalifikovaných pracovníků do Brna nebo do Prahy,“ doplnil expert.

„Velmi mě potěšilo odborné potvrzení, že se s námi ve Zlíně žije lépe. Od diváků to slýcháváme často, teď na to máme lidově řečeno i štempl,“ reagoval ředitel MDZ Petr Michálek.

Průzkum potvrdil, že MDZ patří dlouhodobě k nejvýraznějším regionálním scénám. Pod vedením předních českých a slovenských režisérů v něm vznikají inscenace, které přitahují zájem divácké i odborné veřejnosti. Divadlo reprezentuje Zlín zájezdovými představeními a účastí na festivalech v ČR i zahraničí.

„To vše významně přispívá k budování dobrého jména města Zlín. Pozitivní publicita láká do kraje další návštěvníky a investice, aniž by na ni město muselo vynakládat výdaje,“ říká Špaček s tím, že kdyby mělo město za stejnou publicitu platit, vyšla by ho na 22 milionů korun.

Agentura KROKEM nyní zpracovává výsledky i u dalších organizací města.

Výběr článků

Načítám