Hlavní obsah

Škola v Ústí nad Orlicí oslavila čtyřicáté narozeniny

Novinky, Stanislava Dvořáková

Ve dnech 1. a 2. listopadu proběhly v Ústí nad Orlicí oslavy 40. výročí založení zdravotnické školy. V rámci těchto oslav nynější Vyšší odborná škola a Střední škola zdravotnická a sociální umožnila široké veřejnosti prohlídku prostorů školy a seznámení s její historií a současnou činností.

Foto: Stanislava Dvořáková

Již 40 let se v zdravotnické škole v Ústí nad Orlicí připravují studenti na své povolání.

Článek

Zdravotnické školy v Ústí nad Orlicí připravují již po 40 let odborné pracovníky pro péči o lidi v nemoci i sociální sféře. Střední škola zdravotnická a sociální nabízí čtyřleté studium zakončené maturitní zkouškou oboru zdravotní asistent a sociální činnost, vhodných pro dívky i chlapce. Vyšší odborná škola oboru diplomovaná všeobecná sestra je tříleté pomaturitní studium ukončené absolutoriem.

Dále nabízí rekvalifikační kurzy vzdělávacích programů pro obory pracovník sociálních služeb, sanitář, sportovní masáž, pracovník zotavovacích akcí a chůva pro děti.

V rámci oslav založení 1. září 1979, kdy škola po přestěhování z Litomyšle zahájila výuku v budově gymnázia se 123 žáky, mohli návštěvníci na četných informačních tablech projít existencí školy až k významné události roku 1992, a to umístění do nových prostor ve Smetanově ulici. Dalším podstatným mezníkem výuky byl rok 2010 s otevřením nového studijního oboru - sociální činnost a v roce 2017 akreditace pro obor diplomovaná všeobecná sestra.

Vedle historie to byla řada informací o aktivitách studentů, jejich úspěších při soutěžích s řadou pohárů, možnostech dalšího studia, projekt Erasmus+ a e-Twinning, a partnerech školy pro praktické vyučování, a to nemocnice, charity, domovů pro seniory, dětského domova a péče o duševní zdraví.

Pro podrobnou ukázku byly představeny tři obory činnosti: poskytování  první pomoci, zdravý životní styl a život s hendikepem.

V učebně první pomoci byli návštěvníci seznámeni s resuscitací pomocí ručního dýchacího přístroje a defibrilátoru, který používají záchranáři a policie a je i k dispozice v některých supermarketech. Použít ho mohou i laici, protože úkony jsou doprovázeny slovním návodem.

Po zopakování znalostí anatomie následovaly ukázky výživy zdravého životního stylu doprovázené ústní hygienou, které připravily žákyně 3.B. Svoje zapojení nejlépe vyjádřily slovy:

„My jsme žáci 3. B, bereme však na sebe podobu sestřičky, my jsme chytré hlavičky. Na práci se těšíme, vždyť už všechno umíme - podávat pilulky, my jsme totiž šikulky. Lůžko stelem jako blesk, noční stolek - samý lesk, na záda bolavá mastička se podává. Injekce a nálevy pacientům uleví. To se pak radujem - tuhle práci milujem!"

Třetím přiblížením práce zdravotníků byla ukázka života s hendikepem a relaxačních technik - zvonkohry, slunečního bubnu, xylofonu, rytmického tubusu a malování mandaly.

K prohlédnutí byla ještě nabídnuta učebna psychologie a komunikace s ukázkou psychologické olympiády Síla okamžiku a s plněním různých úkolů pro návštěvníky.

Po projití učebnou počítačové techniky následovalo zastavení v imitované ordinaci praktického lékaře.

Kdo měl zájem podělit se se svými dojmy, mohl ještě posedět v přátelském pohovoru v kavárničce s občerstvením, či si objednat propagační materiály ze školní kolekce.

Výběr článků

Načítám