Článek
V lednu v DBP na Jakubském náměstí představilo Divadlo Petra Bezruče autorskou parafrázi Ibsenovy Hedy Gablerové.
Tři ženy, česko-chilská autorka Anna Saavedra, režisérka Janka Ryšánek Schmiedtová a dramaturgyně Kateřina Menclerová, se spolu se souborem pustily do odhalování, co je současného na slavném Ibsenově dramatu. Zjistily, že sny a bolesti mladé generace se v čase příliš nezměnily. I závěr zůstává stejný – hlavně z toho nezešílet! Po zdařilé inscenaci se za brněnskými diváky ostravští divadelníci vrátí 13. února.
Tentokrát s původní hrou Tomáše Dianišky Transky, body, vteřiny. Za časů dávných bohů, hrdinných náčelníků a psychopatických diktátorů, neklidem zmítaná země zrodila hrdinku. Byla jí Zdena. Mocná princezna zocelená žárem olympiád. Tretry, vášeň, nebezpečí. Její odvaha změní svět. Co na tom, že jí pod nosem raší tmavý knírek – hlavně, když na běžecké dráze trhá rekordy. Brzy se stane miláčkem Československa a celého atletického světa. Ale ti, které nechává za sebou, se začnou pídit po příčinách jejího úspěchu…
Hra Transky, body, vteřiny je inspirována skandálním osudem československé atletky, jejíž sportovní úspěchy byly vymazány z naší novodobé historie. Nepochybně námět přesahující pohnutý individuální osud a dobu, v níž se příběh odehrál, ale zasahující jistě i do dnů dnešních.
Heda Gablerová je Ibsenova poslední velká ´ženská´ hra. Přes původně rozporuplné přijetí v době své premiéry před více než sto lety patří v současné době k jeho nejčastěji inscenovaným dramatům.
Ostravští tvůrci přejali původní zápletku, ovšem ne v celé šíři: Děj přesadili do současnosti a výrazně upravili dialogy. V hlavní roli exceluje Magdaléna Tkačíková, která za svůj mimořádný jevištní výkon v roli Hedy získala širší nominaci na Cenu Thálie. Od letošní březnové premiéry se Heda Gablerová: Teorie dospělosti stala v repertoáru Bezručů vyhledávanou inscenací, kterou přijali jak diváci, tak kritika. Ta vedle silných hereckých výkonů oceňuje rovněž skvělou práci celého inscenačního týmu.