Článek
V podstatě od svého založení v druhé polovině 13. století patřil Nymburk mezi přední města českého království. A to až do roku 1634, kdy ho podruhé násilně opanovalo saské vojsko. Po jeho odchodu tu zbyly vypálené trosky a jen hrstka obyvatel. Po třicetileté válce sice opět město ožilo, ale už, dá se říci, nedosáhlo svého dřívějšího významu.
Oživení, hospodářskou prosperitu, růst města a rozvoj průmyslu přinesla až v roce 1870 výstavba železniční trati Severozápadní dráhy z Kolína do Mladé Boleslavi a vznik mohutného železničního uzlu v Nymburce.
Ve všech politických režimech, které se postupně vystřídaly, byla železnice hlavním ekonomickým subjektem ve městě a zcela zásadním způsobem ovlivňovala i ostatní místní průmysl. Největšími zaměstnavateli byly dílny ČSD, později ŽOS, lokomotivní depo a železniční stanice.
Nové ekonomické podmínky po listopadu 1989 však přinesly nepříznivé dopady na jednotlivé drážní subjekty (například ŽOS) – železniční gloriola mírně pohasla. I přesto stále dráhy a Nymburk patří nerozlučně k sobě a Nymburáci jsou v dobrém slova smyslu hrdými železničními patrioty.
Bude to patrné v průběhu roku 2020, neboť se chystá řada akcí, které sto padesát let železnice připomenou.
První připomínka je už na světě. Město Nymburk vydalo pro rok 2020 nástěnný kalendář s krásnými historickými fotografiemi pro každý měsíc. Kalendář je možné zakoupit v Turistickém informačním centru na nymburském náměstí.