Článek
Až Jan Werich vtiskl hliněnému obrovi duši, byť film končil jako socialistická agitka.
Leží tu Golem?
U Staronové synagogy na Starém Městě se v každou roční dobu tlačí spousta lidí, na její půdě měl údajně spočívat odšemovaný Golem. Postava je známá v židovské mystice, takových z hlíny uplácaných bytostí mělo být daleko víc, než onen proslulý výtvor z rudolfinské doby.
V hebrejštině znamená nedokonalost, tupou hmotu, která neuměla myslet, málokdy mluvila a jen poslouchala svého pána. Pomocí šému, který jí byl vložen na patřičné místo. V pohádce otvor na čele. Jedna z nejznámějších golemských legend je pražská, i když ji najdeme i v pohádkách bratří Grimmů.
V nich se na Golemově čele objevila po oživení písmena „emet“, v hebrejštině pravda. Aby se golem znehybnil, stačilo umazat první písmeno, „met“ znamená mrtvý. Tak znehybněl chelmský rabín Elijahu Ba’al Šem golema na Haliči. Hliněný obr padl na rabína, zničil sám sebe i rabiho.
Golem rabiho Löwa
Pražský rabi Jehuda Löw ben Becalel, nazývaný Maharal, stvořil údajně golema, aby hliněný obr uchránil Židy před pogromy, které byly za vlády Rudolfa II. velmi krvavé. Golema údajně stvořil roku 1580, v cihelně na břehu Vltavy. Z jílu vyrobil s pomocníky postavu, jíž magickými formulemi oživili jako lidskou bytost.
Löw vložil golemovi pod jazyk (!) pergamen, na němž bylo napsáno nevyslovitelné jméno Boží. Golem dlouho sloužil, až při onemocnění rabiho dcery zapomněl učenec vyndat šém z pod jazyka. Obr, který nedostával příkazy, vzal iniciativu do hliněných rukou a vše zničil. Rabín golemovi vyndal po delší tahanici šém, ale protože to bylo o židovských svátcích, hlína se rozpadla na prach. Údajně to bylo v roce 1583.
Löwiho náhrobek na židovském hřbitově obestírá závoj pověstí, nápis na něm si prý učenec sestavil sám a zašifroval do něj anagram šému oživujícího golema.
Nenašli nic
Další pověst vypráví, že rabín odvedl golema na půdu synagogy a znehybnil ho. Vydal striktní zákaz vstupu na půdu, ten porušil v 18. století rabín Ezechiel Landau. Na půdě ho něco prý šíleně vystrašilo, nikdy o tom nemluvil.
Dalšími výzkumníky byli E. E. Kisch roku 1920 a v roce 1984 záhadolog Ivan Meckerle. Nic nenašli.
Golem jako zboží
Figuru do filmu zhotovil sochař Jaroslav Horejc. Před několika lety byla jádrem sporu o používání jakékoli napodobeniny pro komerční účely. Prodej suvenýrů soudně napadla sochařova dcera Dagmar Dományová. Na Golema se mají vztahovat poplatky za jeho komerční užití.
Golemova figura stála chvíli třeba v Úštěku u synagogy, také i v Praze. Nakonec musela opustit stánky prodavačů. Suvenýrů v bývalém židovském městě najdete dost. Ten golemovský se rozpadl v prach, přesto legenda ale stále žije.
Šém ham foráš... zněl nápis na kuličce ve filmu. Golem oživl a dal se do pohybu.