Článek
Budoucí koncertní sál na rohu Besední a Veselé ulice je jednou z nejočekávanějších staveb. Městu Leoše Janáčka dlouhodobě a citelně chybí. Stane se významným kulturním stánkem Brna a domovským místem pro brněnskou filharmonii. Nabídne kapacitu přes 1200 míst a akustiku nejvyšší světové úrovně.
Více než stočlenné těleso evropské úrovně hraje a zkouší v nevyhovujících podmínkách. Na pódium Besedního domu, kde filharmonie sídlí, se orchestr v plném obsazení nevměstná. V Janáčkově divadle, kde často koncertuje, nemá vyhovující akustické podmínky. Posluchači vlastně nevědí, jak Filharmonie Brno opravdu zní.
V současné době je před dokončením první etapa stavby – podzemní garáže, které mají být předány v lednu příštího roku. Ukončeno bylo náročné výběrové řízení, ve kterém odborná komise doporučila zadavateli, aby jako dodavatele projektové dokumentace pro stavební povolení a projektové dokumentace nadzemní části Janáčkova kulturního centra vybral tým Nagata Acoustics America, Konior Studio a Architekti Hrůša & spol., Atelier Brno.
Společnost Nagata Acoustic v čele s Yasuhisu Toyotou patří k nejuznávanějším akustickým společnostem. Od roku 1971 navrhla bezmála šest desítek koncertních sálů po celém světě. V kvalifikačním kole se prokázala nejnovější realizací z Paříže, Šanghaje a polských Katovic. Je známá i díky nedávno otevřené budově Labské filharmonie v Hamburku.
Druhým členem týmu je architekt Tomasz Konior, který se společností Nagata navrhl zmíněný sál v Katowicích. Trojici doplňuje brněnský architekt Petr Hrůša se svým studiem jako subjekt zajišťující autorizace a kvalifikace, které vyžaduje český právní řád.
Na cestě za koncertním sálem, který městu Brnu, ale i širokému okolí, dlouhá desetiletí citelně chybí, byl učiněn důležitý krok. Věřme, že do přislíbených čtyř let brněnští filharmonici tu dají rozeznít tónům hudby brněnského a světového Leoše Janáčka.