Článek
Budova Uměleckohistorického muzea ve Vídni (Kunsthistorisches Museum Wien - KHM), se nachází na náměstí Maria-Theresien-Platz, kde je v současné době umístěn i malý vánoční trh. Druhá totožná novorenesanční budova, stojící zrcadlově naproti, slouží pro změnu jako sídlo přírodovědného muzea.
Muzejní budovy byly vybudovány v letech 1872 - 1891, jednalo se vlastně o rozšíření císařského paláce Hofburg, s kterým měly být stavby i spojeny, od čehož však bylo upuštěno.
Vstupní hala KHM se schodištěm připomíná foyer pražského Národního muzea, k dopravě do podlaží lze samozřejmě použít výtahy. Stálé expozice nabízejí například sbírky starověkého umění Egypta a Blízkého východu, stejně jako pozdější umění antického Řecka a Říma i rozsáhlou obrazárnu. Další sbírky představují numismatické rarity, nechybí kabinet mumifikovaných kuriozit a knihovna.
Velká část obrazů v galerijních sálech pochází ze sbírek Habsburků, mezi ně patřil třeba Rudolf II., proto zde najdeme i práci jeho oblíbence Arcimbolda. Nikde ve světě není možno vidět pohromadě tolik obrazů jako zde od Pietra Breugela, zastoupeny jsou další cenné práce například Jana van Eycka, Albrechta Dürera, Rafaela, Caravaggia, Rubense, Hieronyma Bosche a Velázqueze.
Do 19. ledna je přístupná ojedinělá kolekce Caravaggio & Bernini, která nabízí obrazy prvního z mistrů a plastiky druhého, doplněné o práce dalších umělců, následujících velikány přelomu 16. a 17. století. Tématicky koncepce vychází ze ztvárněných emocí, konkrétně to jsou údiv a úžas, zděšení a hrůza, láska, pohyb a akce, živost, utrpění a soucit, vize a žert.
Některé obrazy pocházejí ze sbírek KHM, jiné jsou zahraniční výpůjčky. Mezi ty „přespolní“ patří Narcis a Chlapec kousnutý ještěrkou, oba obrazy od Caravaggia, stejně jako Berniniho Medusa, socha hlavy bájné antické postavy, nebo David, který sem připutoval z petrohradské Ermitáže. Pařížský Louvre zapůjčil bustu proslulého kardinála Richelieu.
Ze sbírek KHM jsou k vidění Caravaggiovy obrazy Růžencová madona, Nasazení trnové koruny a David s hlavou Goliáše. Práce dvou hlavních protagonistů doplňují obrazy Valentina de Boulogne, Andrea Sachciho, Carla Saraceniho i sochy Francoise de Quesnoy, Francesca Mochiho nebo Alessandra Algardiho.
Na prohlídku výstavy Caravaggio a Bernini je nutno si registrovat „time slot“, tedy čas prohlídky, což zaručuje klid na prohlídku exponátů. Následné brouzdání nespočtem ohromných prostor obrazárny naplní program zájemce o výtvarné umění natolik, že na ostatní sbírky ani náhodou nezbude čas. I proto muzeum nabízí celoroční vstupenku, kterou využívají nejen obyvatelé této kulturní metropole, ale i mnoho pravidelných turistů ze sousedních zemí, tedy i od nás.
Do 6. ledna je ještě šance navštívit další mimořádnou výstavu v nedaleké Albertině, jejímž magnetem je pro změnu Albrecht Dürer - více ZDE. A samozřejmě četné turisty láká atmosféra vánočních trhů, ať již toho nejznámějšího před radnicí, nebo lokálních, jako ten před muzeem, nebo před zámkem Schönbrunn.
Vídeň prostě má vždy opravdu co nabídnout, a v čase adventním obzvláště.