Článek
„Často slyšíme, že advent je doba ztišení, že se máme zastavit. Buďme upřímní – můžete si to dovolit? Já také nebudu lhát, že v době adventní opravdu vyhledávám dobu ztišení. Na ztišení využíváme spíše únor; dobu, kdy také víme, že z Vatikánu nebude nikdo volat,“ řekl Duka na setkání s ním na půdě Sněmovny tento týden.
Přišlo si ho vyslechnout několik desítek hostů a poslanců TOP 09 spolu s Karlem Schwarzenbergem.
Odhalený zadek vede k zamyšlení
Podle kardinála se „člověk od počátku ocitá v situaci, kdy je na začátku velkých šancí, pak se nechá nachytat na určité velkolepé sliby, které končí fiaskem“. V návaznosti na to popsal, jak někdy dlouho sleduje detaily maleb v Sixtinské kapli, kde je podle něho i mimo jiné ztvárněno, jak je člověku hledícímu k vysoké klenbě v jedné z maleb ukázáno odhalené pozadí.
Podle kardinála to působí, jako by už člověk nebyl hoden Božího snažení a toho, jaké velkolepé naděje Bůh do lidstva vnášel. Přesto je ale Duka velkým optimistou.
O Vánoce se nebojí ani s přílivem islámu
České Vánoce s Ježíškem podle něho nevezmou za své, i když i k nám naplno dorazil hon za slevami po americkém způsobu v podobě „černých pátků a počítačových pondělí“.
„Atmosféra našeho Štědrého večera, Božího hodu je tak unikátní – vždyť i cizinci ji vnímají jako výjimečnou. A otázka konzumnosti? Každý svátek je odrazem ekonomické situace společnosti. Dříve se také říkalo, že Vánoce jsou svátky míru. Byl bych opatrný v kritice současných Vánoc,“ řekl Právu Duka.
A co budoucnost Vánoc coby křesťanského svátku v Evropě, která má historicky právě křesťanské kulturní kořeny, ale nyní se musí vyrovnávat s přílivem islámu, jenž se ale s křesťanskými tradicemi zrovna neztotožňuje?
„Já se o Vánoce nebojím,“ reagoval Duka. Podle něho mohou mít i různá náboženství mnoho společného, což, jak dodává, se projevuje například v charitativní práci při výstavbě škol a nemocnic v Indii. „Globalizace působí různými cestami,“ uzavřel Duka.