Článek
„Opatření jsou logickou reakcí na sankce uvalené na Rusko. Zákazy se týkají zemí, které se dopustily nepřátelských akcí,“ uvedlo ruské ministerstvo financí. Sankce by podle něj mohly zahrnovat také omezení vstupu zahraničních lodí do ruských přístavů.
Ruské sankce by se měly dotknout 45 zemí světa, které jsou zařazeny na seznamu nepřátelských zemí. Patří sem i celá Evropské unie, tedy včetně České republiky.
Rusko marně shání náhradní díly do letadel, i Čína ho odmítla
Podle premiéra Michaila Mišustina se zákaz exportu bude týkat zboží vyrobeného zahraničními společnostmi působícími v Rusku. Dotkne se to například automobilového průmyslu či železniční dopravy. Do konce srpna pak nebude Rusko exportovat ani obilí či cukr.
Moskva ve středu schválila legislativu, jež je prvním krokem ke znárodnění majetku zahraničních firem, které se rozhodnou zemi opustit. „Zahraniční společnosti by měly pochopit, že návrat na náš trh bude obtížný,“ uvedl ruský politik a bývalý prezident Dmitrij Medvěděv.
Ruská ekonomika zažívá šok, přiznal mluvčí Kremlu
Západ z Ruska nejčastěji dováží suroviny. Především ropu a plyn, ale také kovy jako hliník nebo nikl. Dále pak uhličitan draselný či fosfáty, které se nejčastěji využívají ve hnojivech. Válka na Ukrajině už výrazně ceny výše zmíněného zboží zvýšila v obavách, že by mohlo dojít k přerušení dodávek.
Podle zpravodajského serveru BBC by se vývoz například vagonů či lokomotiv západních států neměl výrazněji dotknout, stejně jako export zemědělských strojů, které Rusko nejčastěji dodává Bělorusku a Kazachstánu. Tedy zemím, které na sankčním seznamu nejsou.
Zákaz exportu vozidel zřejmě zasáhne společnost Stellantis, která vlastní značky Vauxhall, Peugeot a Citroën. Stellantis plánovala vyvážet dodávky vyrobené v Rusku do Evropy a dalších částí světa.