Článek
Bezmála 70 procent ruské exportní ropy nemá svého kupce, uvedla ve středu britská poradenská společnost Energy Aspects. O ruskou ropu teď zkrátka není zájem. Rusům se ji nedaří prodat ani přes lákavou cenu.
V úterý společnost Trafigura nabízela náklad ruské ropy s rekordní slevou – oproti středomořské ropě Brent ji nabízela o 18,6 dolaru za barel levněji. Přesto se nenašel nikdo, kdo by ropu koupil.
Obchodníci se totiž obávají, že by se mohli dostat do rozporu se západními sankcemi. Nová pravidla mezitím studují jejich právníci, uvedla BBC s odkazem na analytika ze společnosti Energy Aspects.
Ropa dál zdražuje, americké zásoby se výrazně tenčí
V důsledku toho podle agentury Reuters jen ve středu minimálně deset tankerů nenašlo svého kupce.
A problémy pokračovaly i ve čtvrtek. Největší ruská námořní přepravní společnost Sovcomflot musela přesměrovat své dva ropné tankery.
První z nich měl původně namířeno do Kanady. Ta ale lodě s vazbami na Rusko od přístupu ke svým přístavům odstřihla. Novou destinací tankeru tak je Karibik.
Druhý tanker měl zase v úterý připlout do Montrealu, momentálně se ale zdržuje v Zálivu svatého Vavřince.
Jelikož tanker vyplouval z New Yorku, nemůže se vrátit zpátky do USA, protože by šlo o porušení Jonesova zákona, který brání neamerickým lodím přepravovat zboží mezi americkými přístavy, uvedla Reuters.
EU: Jsme schopni snížit dovoz ruského plynu do roku o třetinu
Třetí tanker společnosti Sovcomflot, který se rovněž nacházel poblíž přístavů v Severní Americe, už ve čtvrtek rovnou zamířil zpět do Ruska.
„Je neuvěřitelně matoucí, kam tyto lodě míří a zda je přístavy přijmou,“ citovala Reuters Dana Yergina, místopředsedu energetické poradenské společnosti IHS Markit.
Kromě Kanady odmítají od úterý, jako trest za vojenskou invazi na Ukrajinu, ruské lodě také Britové. Ministr dopravy Grant Shapps prohlásil, že přístavy odmítnou přístup „všem lodím s jakoukoliv vazbou na Rusko”.
Server The Guardian ale upozornil, že ministerstvo dopravy nevztáhlo svůj zákaz na původ nákladu, a to včetně ropy a plynu. Je tedy možné, že některé lodě mohly dopravit zboží zakoupené od subjektů vlastněných Ruskem.
Podle středečního vyjádření Bílého domu zvažují zákaz kotvení ruských plavidel v amerických přístavech i USA. Podle Yergina tak bude kvůli odmítání západních zemí nejspíš řada ruských lodí postupně přesměrovávána do Asie.