Hlavní obsah

Nestlé pod palbou kritiky. Své podnikání v Rusku odmítá ukončit

Největší výrobce balených potravin na světě Nestlé se odmítá stáhnout z Ruska. Švýcarská společnost tam omezila jen dodávky nepodstatných produktů, například dětskou výživu ale stále dodává. Na sociálních sítích se šíří výzvy k bojkotování produktů firmy.

Foto: Profimedia.cz

Ilustrační foto

Článek

Po ruském útoku na Ukrajinu se z Ruska stáhly takřka čtyři stovky západních firem napříč různými odvětvími. Jednou z výjimek je Nestlé. Byznys potravinového giganta v Rusku dál pokračuje.

Firma své tamní podnikání omezila jen částečně, když přestala doručovat životně nedůležité produkty, jako je káva nebo minerální voda. Ty důležité, jako je výživa pro děti nebo potrava pro domácí mazlíčky, ale do Ruska dodává nadále.

K tvrdšímu kroku firmu vyzval ukrajinský premiér Denys Šmyhal. Neúspěšně. „Mluvil jsem s generálním ředitelem Nestlé panem Markem Schneiderem o vedlejším efektu setrvání na ruském trhu. Bohužel to nechápe. Platit daně do rozpočtu teroristické země znamená zabíjet bezbranné děti a matky. Doufám, že si to Nestlé brzy rozmyslí,“ napsal ve čtvrtek na svém Twitteru.

Mluvčí Nestlé poskytl agentuře Bloomberg jen strohé vyjádření. „Rozhovory s vládními úřady považujeme za soukromé. Budeme i nadále dělat vše pro to, abychom Ukrajincům v zemi dodávali jídlo a podporovali ukrajinské uprchlíky v mnoha zemích,“ sdělil.

Kvůli franšízám z Ruska odejít nemůžeme, tvrdí některé západní značky

Válka na Ukrajině

S postojem Nestlé nesouhlasí ani lidé na sociálních sítích, kteří kritikou zdaleka nešetří a nabádají k bojkotování produktů firmy. Šíří se také parodické úpravy loga nebo názvu firmy, jako například NeZtlé nebo Zestlé. Záměnou písmen „s“ a „n“ za „Z“ se odkazuje na symbol, který používají lidé schvalující ruskou agresi na Ukrajině.

Podle dat Bloombergu vydělala Nestlé loni na tržbách v Rusku 1,8 miliardy dolarů, což jsou asi dvě procenta celkových příjmů firmy. Ta v zemi provozuje celkem šest továren, v nichž zaměstnává přes sedm tisíc pracovníků.

Oriflame zůstává v Rusku

Lifestyle

Nestlé prodává rozsáhlou škálu svých produktů také v Česku. Jedná se o cukrovinky a čokolády, jako jsou například Kit-Kat, Margot nebo Studentská pečeť, bonbony Lentilky a JoJo, cereálie Nesquik a Chocapic, kávu Nescafé a mnoho dalších.

V Rusku zatím setrvává také například výrobce jogurtů Danone, který argumentuje tím, že poskytuje produkty, které Rusové potřebují k přežití, dodal Bloomberg.

Výběr článků

Načítám