Článek
Sankce, které jsou jednou z nejcitelnějších zbraní proti Rusku, vyžadují ze strany ruských podnikatelů a firem kreativitu. A ukazuje se, že stále víc. Prodávat na ruském území, pod hlavičkou známých značek, se totiž stalo v mnoha případech nemožné. Řešení se nabízí třeba ve hře s písmenky.
Ria Novosti upozornily na to, že obchody vlastněné polským majitelem společnosti LPP, do které patří výše zmíněné značky Reserved, House, Cropp, Mohito a Sinsay, se v Moskvě tento pátek začaly znovu otevírat.
To nejsou šifry, to jsou názvy: Re, M a Sin
Fronty tam prý nebyly, ceny zůstaly stejné jako před jejich uzavřením. Alespoň tak popisují realitu místní novináři. Zatímco prodejny textilu Reserved a Cropp v nákupním centru Aviapark opětovně lákaly zákazníky zatím pod známým názvem, Mohito (se stejným polským vlastníkem) už k dispozici nebyl.
Kvůli franšízám z Ruska odejít nemůžeme, tvrdí některé západní značky
Jisté je, že všechny prodejny v nejbližší době změní oficiálně své názvy. Nemají být v azbuce, spojitost s původními značkami a výrobci při troše pátrání ale nalézt lze. Objevily se již zprávy, že Reserved se bude dále v Ruské federaci jmenovat Re, Mohito – M, Sinsay – Sin.
Prodejce oblečení LPP ve čtvrtek – tedy den před znovuotevřením obchodů – oznámil, že prodává ruskou společnost čínskému konsorciu a stahuje se z Ruska. Aby vše bylo v souladu s právem, uvedl také, že po dohodě obou stran transakce kupující ale nezíská práva na používání názvů a ochranných známek oděvních značek vlastněných polskou společností. Veškeré zboží, které ale dosud ruská firma má k dispozici, bude moci v obchodech s jiným názvem prodat.
Reálně to znamená, že tímto aktem byla po 20 letech ukončena činnost skupiny LPP v Rusku. Ještě před tím už společnost zcela pozastavila dodávky svého zboží do RF, rovněž tak i investice a rozvojové plány. Zastavila online prodej výrobků všech svých značek.
Reserved působí ve střední a východní Evropě
Reserved je polský oděvní projekční a prodejní řetězec se sídlem v Gdaňsku. Založil ho Marek Piechocký a Jerzy Lubianěc. Provozuje ji firma LPP S.A., pro vysvětlení je ještě třeba dodat, že LPP byla původní značka prodejen firmy, které později přešly pod značku Reserved.
McDonald’s v Rusku končí. Prodá tam veškerá svá aktiva
Síť působí v řadě zemí střední a východní Evropy. Vznikly dále prodejny módního oblečení pro mládež (CroppTown, resp. Cropp) a pro děti Reserved-Kids, resp. Re-Kids, a také síť Home s potřebami pro domácnosti.
Svou první zahraniční prodejnu firma otevřela v únoru 2002 v estonském Tallinnu. V současnosti se mimo Polsko mnoho desítek obchodů Reserved od Estonska, přes Litvu, Lotyšsko, na Ukrajinu, Česko, Slovensko, v Rumunsko, Bulharsko až po Maďarsko.
I slavné původně americké nápoje budou ruské
V uplynulých dnech ruská firma Očakovo představila také novou řadu nealkoholických nápojů s názvy CoolCola, Fancy a Street, které mají nahradit značky Coca-Cola, Fanta a Sprite. Udělala to poté, co se po invazi Moskvy na Ukrajinu stáhly původní značky z ruského trhu.
Jak uvedl zpravodajský server EconoTimes, od letošního března, kdy společnost Coca-Cola zastavila v Rusku svou činnost, se tyto tři přední světové značky limonád v obchodech většinou nevyskytují. Neznamená to sice, že by výrobky firmy Coca-Cola nebyly vůbec k dostání, jejich ceny se však zvýšily přibližně o 200 procent.
Firma Očakovo, která funguje od roku 1978 a vyrábí mimo jiné tradiční ruský kvas, nízkoalkoholický medový nápoj medovucha a další produkty, v prohlášení uvedla, že její CoolCola má kultovní příchuť kokakoly. Lahve CoolColy, Fancy s příchutí pomeranče a Street s citronem a limetkou jsou navíc navržené tak, aby vzhledem připomínaly své světové protějšky.
Firma není jediná, která doufá, že se jí podaří profitovat na stažení společnosti Coca-Cola z ruského trhu. Již v dubnu společnost Slavda Group sídlící na ruském Dálném východě uvedla na trh nápoj nazvaný Grink Cola a firma Syktyvkarpivo v severoruské Komiské republice v květnu představila svou značku limonády Komi Cola.