Článek
Podle ministra dopravy Dana Ťoka (za ANO) hledá ČSSD předvolební téma, aby zakryly problematickou kauzu reformy policie.
Koaliční ČSSD nyní podle Chovance bude chtít vědět, zda má ministerstvo dopravy připravenou záložní variantu.
Na přípravu výběrového řízení na nového provozovatele mýtného systému měli ministři za ANO dva a půl roku, řekl Chovanec. Ministerstvo na příští zasedání kabinetu předložilo právně vadný materiál, přestože ministr Dan Ťok tvrdí, že jednací řízení s Kapschem nebude problém, dodal Chovanec. Zároveň uvedl, že rezignace ministra dopravy by v současnosti situaci nikterak nevyřešila.
Ťok v reakci v České televizi vyjádřil přesvědčení, že mýto se od Nového roku vybírat bude. Prodloužení smlouvy se současným dodavatelem považuje za jediné možné řešení a věří, že jej vláda během července schválí.
„Je tady pokus vymyslet další předvolební téma a zakrýt kauzu (reformy) policie,” řekl Ťok. „Mně z toho vyplývá předvolební rétorika zlého muže sociální demokracie,” dodal.
Kolem plánu ministerstva zadat tříletou správu systému za šest miliard korun Kapschi bez výběrového řízení panují pochybnosti. Tento postup nedoporučila mimo jiné pracovní skupina pro transparentní veřejné zakázky s tím, že pro zadání zakázky bez tendru kvůli nedostatku času není zákonný důvod. Podle rady si totiž zpoždění způsobilo ministerstvo dopravy samo. Proti tomu se ale ministr Ťok už dřív ohradil.
„Vykládat zákon takovým způsobem, že ministerstvo nemůže napravit staré chyby, tak mně to přijde, že to má blízko k právnímu nihilismu," uvedl Ťok.
Zbabraný projekt
Zároveň připomněl, že zpoždění ve výběru pokračovatele způsobily už špatně uzavřené smlouvy před deseti lety, kvůli kterým nyní nemá ministerstvo dopravy právo poskytnout zájemcům o mýtnou zakázku před vypršením smlouvy s Kapschem řadu důležitých dat, bez kterých není možné provoz mýtného systému řádně vysoutěžit.
Desetiletá smlouva na správu mýtného systému vyprší na konci letošního roku. Snahu najít nového provozovatele prostřednictvím otevřené soutěže ministerstvo vzdalo na konci loňského roku s tím, že řádný tendr již není možné stihnout.
„Zdědili jsme zbabraný projekt, nemůžeme pokračovat jiným způsobem,” řekl v pondělí ministr dopravy.
Související témata:
Prostřednictvím mýtných bran se mýtné v Česku vybírá od roku 2007 na více než 1400 kilometrech dálnic, rychlostních silnic a vybraných částech silnic první třídy. Za devět let provozu se na mýtném vybralo téměř 70 miliard korun, přičemž za loňský rok to bylo 9,7 miliardy korun.