Článek
Předně je třeba říct, že Chris Evans, nová hlavní postava pořadu, to měl opravdu těžké. Vzít to po Clarksonovi a spol. byl vzhledem k jejich popularitě odvážný krok – profesně si sice splnil sen, ale zároveň taky mohl shořet jako papír. Přípravy a natáčení navíc pitvaly v Británii nejenom bulvární média, a celý tým tak byl pod drobnohledem už dlouho před tím, než byl vlastně znám termín odvysílání první epizody.
Na zprávy z médií Evans vtipně zareagoval, když se v prvním segmentu dílu udělalo po divoké jízdě nevolno jednomu z účastníků. Matt LeBlanc, druhá hvězda pořadu, se pak ve studiu ptal, jestli to náhodou není jen pokus o zakrytí Evansova trapasu, kdy málem zvracel poté, co ho jeho kolegyně Sabine Schmitzová svezla po okruhu. Což samozřejmě zachytili paparazziové.
Evans to naoko odmítl a přiznal tím pravdu, čímž ukázal, že si dokáže udělat legraci sám ze sebe, a trochu to bulváru vrátil. Palec nahoru. Strefil se i do Clarksona, když prohlásil, že „o cateringu se už v pořadu nemluví“ v narážce na exces předchozího moderátora, který vedl až k jeho konci v pořadu.
Humor tak nechyběl a neutrpěla ani technická stránka. Kamera, střih, hudba, to všechno vypadá, jako by se nic nezměnilo, což je dobře, protože tohle měl Top Gear prostě zmáknuté.
Na druhou stranu, co se vlastně změnilo? Stopáž je stejná, náplň víceméně taky, zůstala původní znělka i Stig. Evans ale změny sliboval, takže podle prvního dílu se zdá, že jen byli nahrazeni moderátoři a ubralo se na nekorektnosti, která dělala starou verzi pořadu tak atraktivní.
K obměně došlo vlastně jen v části s „celebritou v autě za rozumnou cenu“. Teď jsou celebrity dvě a místo klasického okruhu se jede rallycross v mini. To je skvělý nápad, po 22 sériích už byl čas na změnu a dívat se na hvězdy trápící se na nezpevněné trati je ještě větší zábava. Je však otázkou, jestli je mini ještě „auto za rozumnou cenu“, a také to nebude jednoduché se skladbou hostů do dvojice.
U kuchaře Gordona Ramsayho a herce Jesseho Eisenberga totiž byla snaha o kontrast (Ramsay je do aut blázen, kdežto Eisenberg se očividně cítí lépe na kole) až příliš okatá a místy to skřípalo. Bude tedy zajímavé sledovat, jak to Evans zvládne ukočírovat v dalších dílech.
Tím se konečně dostáváme k tomu nejdůležitějšímu, tedy moderátorům. Evans je v Británii hvězdou a tamní fanoušci ho dobře znají a jsou zvyklí na jeho styl. Ten je naprosto odlišný od maskulinního a trochu arogantního Clarksona, což nemusí být nutně špatně a části diváků to může vyhovovat víc, je to ale velká změna.
Trefou do černého se zdá být LeBlanc. Na něho byla upoutána možná ještě větší pozornost než na Evanse a rozhodně nezklamal. Narážky USA vs. Velká Británie fungovaly a při krocení divokého Arielu Nomad byl vtipný a především sebejistý a vypadal víc na svém místě než Evans.
Producentům to dává možnost vytvořit z ústřední dvojice soupeře, kteří jsou ve skutečnosti parťáci, o což se vlastně snažili ve výzvě, kdy jeli Evans a LeBlanc do Blackpoolu (opět jako vystřižené ze starého Top Gearu, jen slabší). Zároveň ale hrozí, že si LeBlanc získá mnohem větší divácké sympatie.
Z ostatních členů moderátorského týmu se v první epizodě objevila jen Sabine Schmitzová, která nedostala tolik prostoru. Rory Reid a Chris Harris moderovali Extra Gear, což je zhruba dvacetiminutový pořad vysílaný hned po Top Gearu.
Nabízí pohled do zákulisí a detailněji rozebírá některé části, které se objevily v hlavním pořadu. A především se do něj přesunul koncept „zpráv“, které obstarává výše zmíněná dvojice Reid a Harris. Obzvlášť Reid působí uvolněně a s Harrisem jim to celkem funguje, takže Extra Gear rozhodně stojí za zhlédnutí.
Po prvním dílu 23. série se tak trochu zdá, že v BBC se řídili heslem „show must go on“ a jednoduše bylo potřeba, aby se tahle mašina na peníze co nejdřív znova nastartovala, a hlavně aby už proboha nemuselo vedení televize řešit neustálé průšvihy.
Nebo možná na Evanse nikdo netlačil a umírněný styl zvolil on sám, aby se odlišil a nastolil nový směr. Jak je úspěšný, se ukáže až postupem času. Odsoudit ho po jedné epizodě nejde, vždyť i Clarksonův Top Gear si musel trochu sedat a takový James May nastoupil až od druhé série.
Jen to prostě vypadá, že se vlastně nic nezměnilo. Evans sliboval restart, ale ve skutečnosti je to jen navázání na starý koncept, který přitom sám potřeboval po těch letech změnu. Reálně tak hrozí, že se z Top Gearu stane sterilní automobilový pořad, který by sám o sobě uspěl, jenže na podzim ho může odsunout na vedlejší kolej nový projekt Clarksona, Hammonda a Maye, kteří teď mají výhodu a můžou se v klidu poučit z chyb konkurence.
Když už jsme u trojice starých moderátorů, ani jeden z nich se k prvnímu dílu nového Top Gearu nevyjádřil. James May sice na Twitteru psal, že se bude dívat, ale po odvysílání pořadu se už žádné vyjádření neobjevilo, což platí i pro jeho dva kolegy. Nabízí se tak otázka, zda nejsou smluvně vázáni, aby se nevyjadřovali.