Článek
O originální a dost možná nejvýraznější reakci se postarala malá manufaktura H. Moser & Cie. A protože nejúspěšnějšími chytrými hodinkami jsou samozřejmě ty od Applu, zaměřil se švýcarský výrobce právě na kalifornského giganta.
Výsledkem jsou hodinky, které lze na první pohled zaměnit s produktem Applu. Stejný tvar pouzdra, stejná velikost, stejné nožičky. Jakmile ale člověk spatří logo Moseru, je jasné, že je všechno jinak.
Hodinky nemají displej, ale klasický číselník. Baterku v nich nenajdete, na zadní straně se totiž vyjímá skvěle zpracovaný mechanický strojek s manuálním nátahem a čtyřdenní rezervou chodu. A aplikaci mají hodinky jen jednu – čas.
O konkurenci pro Apple Watch samozřejmě nejde, je to limitovaná edice 50 kusů, přičemž do České republiky se tento týden dostal jediný kus. S cenovkou 660 tisíc korun mají Alp Watch, jak zní název tohoto modelu, opravdu daleko do produktu pro masy. Tak proč se do toho v Moseru vlastně pustili?
„Alp Watch jsou symbolem. Představují naši odolnost, naši touhu prát se za naše hodnoty a tradice. Představují všechno, v co věříme. Nemůžete pomocí nich telefonovat, posílat zprávy nebo číst nejnovější drby. Neumožňují vám posílat krásné obrázky, které jste na nich vytvořili. Umí ale něco důležitějšího – znovu vás spojí s tím, na čem v životě záleží. Umožní vám opět sdílet emoce s vašimi nejbližšími a nejdražšími bez elektronického rozhraní,“ uvedl k hodinkám šéf firmy Edouard Meylan.
Meylan dobře ví, o čem mluví. Jeho rodina se v hodinařině pohybuje už po několik generací a jeho otec George-Henri, který šéfoval třeba firmě Audemars Piguet, si protrpěl quartzovou krizi, kdy po nástupu hodinek na baterku zavíral krám jeden tradiční výrobce za druhým.
Pro jeho firmu, která vyrobí ročně nějakých 1500 luxusních hodinek, sice levné chytré hodinky nejsou zrovna konkurencí, uvědomuje si ale hrozbu, jakou by mohly být pro celý průmysl. Pokud by se totiž dostalo do problémů víc firem z odvětví, svezl by se s tím dost možná i Moser.
Zároveň ale není pochyb o tom, že se jedná o skvělý marketingový tah. O Moseru se v souvislosti s Alp Watch totiž hodně mluvilo. Na specializovaných webech a mezi fanouškovskou komunitou sklidily hodinky uznání, protože se jedná o poctivou hodinařinu.
Naopak na technologických portálech a blozích vyvolaly poprask. Opakovaly se reakce, jak Apple odpoví žalobou, což by pro Moser byla nejspíš vůbec ta nejlepší reklama, a objevily se i obavy, jak chce Moser prodat 50 hodinek za 660 tisíc. Což je u firmy, která úspěšně prodává i dražší modely, trochu úsměvné.
Alp Watch tak bezpochyby splnily svůj účel a o Moseru se mluvilo víc než kdy předtím. Především se ale jedná o skvělý vtip na účet Applu.