Hlavní obsah

Politicky zranitelná těla. Sloupek Apoleny Rychlíkové ke knize Édouarda Louise

Právo, Apolena Rychlíková, SALON

„Emmanuel Macron ti trhá jídlo od úst,“ píše v knize Kdo zabil mého otce (přeložila Sára Vybíralová, Paseka 2021) francouzský spisovatel Édouard Louis. Ve svém literárním díle věnovaném otci, příslušníku dělnické třídy, tak reaguje na skutečnost, že Macronova vláda vzala pět eur ze sociálních dávek nejchudším Francouzům. „Jacques Chirac ti ničil střeva,“ píše jinde.

Foto: archiv nakladatelství Paseka

Louisovy knihy u nás vycházejí v nakladatelství Paseka.

Článek

Na pozadí vodopádu slov, jimiž se autor pokouší uchopit vlastní život i vztah s nejbližšími, vyvstává politika a její dopady na každodenní životy chudých lidí až bytostně a fyzicky. Louis je ve své obžalobě úpadku sociálního státu nesmlouvavý a přímý. Mluví o politických rozhodnutích, která fakticky ničí lidská těla.

Personifikace a konkretizace činů vzdálené a odcizené politické třídy a jejich provázanost se zranitelnými těly chudých pracujících zprvu působí tvrdě. Člověk to však po chvíli čtení pochopí a přijme. Francouzský spisovatel tím totiž přesně odhaluje nerovnost v přijímání odpovědnosti za to, co děláme. A snaží se tuto nerovnost narovnávat. V podobném duchu často mluví i v rozhovorech, kdy se ptá, proč je individuální odpovědnost tak často vyžadována pouze po chudých.

Jan Bělíček: Plačky nad buranstvím. Bílá chudina v současné kultuře

SALON

Ačkoli je Louisova kniha zasazená do francouzských reálií, dá se promýšlet i v souvislosti s českým kontextem. Především dvě jména se v nedávné minulosti stala synonymem pro „ničení životů“ ohrožených a strádajících tříd. Jedná se o Jaromíra Drábka a Miroslava Kalouska. Jimi navrhované a prosazované asociální nápady v podobě sKarty, veřejných prací či osekávání dávkového systému se promítly do kvality života stovek tisíc lidí. Ovlivnily je na každodenní bázi způsobem, který si člen politické třídy prostě nedokáže domyslet – především proto, že sám patří k nejzajištěnější společenské vrstvě a jen v minimu případů pocítí dopady vlastních sociálně represivních politik.

Dalších příkladů – ať už se bavíme o „třikrát a dost“, nebo „bezdoplatkových zónách“ – je česká politika plná.

Foto: Jan Handrejch, Právo

Apolena Rychlíková (1989) je dokumentaristka a publicistka.

A právě v tom tkví síla Louisovy knihy: ukazuje, že rozhodnutí, která konají „ti nahoře“, mají reálné dopady na ty, kteří mohou sami o sobě rozhodovat v mnohem menší míře. A přesto je po nich mnohem více vyžadována odpovědnost za vlastní chování než po politicích, kteří jen pro něco zvednou ruku a pak už se nemusí moc starat, co takový okamžik v životech lidí pod nimi způsobí.

Související články

Výběr článků

Načítám