Článek
Vrátili jsme se do doby karibské krize z roku 1962. Poslední válka na světě tehdy mohla začít každou minutou. Jen zbraně jsou dnes mocnější a modernější.
Tváří v tvář možnosti rychlé smrti všeho, co známe, reagujeme různě. Čtyři hlavní odpovědi, které kolem sebe vidím, odpovídají čtyřem typům lidí.
Vychází nový Salon: Pavel Barša o Putinově velkoruském deliriu

Ti první nebezpečí odmítli vnímat. Jsou nejšťastnější. Dál vedou své životy jako vždycky, těší se na lyžovačku o jarních prázdninách a řeší, jestli v příštím kvartále konečně dostanou přidáno. Popisuju to ironicky, ale nejsem si jistý, jestli kromě štěstí nejsou tihle nevnímači taky nejmoudřejší.
Druzí lidé jsou jestřábi. Vědí o nebezpečí, ale jsou ochotni ho risknout. Ideály, pravda nebo touha potrestat bezpráví tak, jak to jen jde, jsou pro ně důležitější než přežití – jejich vlastní i kohokoli jiného. Trvají na nejtvrdším boji do poslední chvíle a na totálním zničení nepřítele. Jsou to lidé, které vídáme v akčních filmech se sveřepým výrazem. Jdou do krajnosti, aby dosáhli svého, a ve filmech obvykle na konci zachrání svět. Ve filmech ano.
Putinovo retro. Sloupek Petra Fischera

Třetí typ lidí se rozpadá strachem. Zapřísahá všechno a všechny, aby udělali cokoli, co by hrozící apokalypse zabránilo. Hrůza opanovala mysl, člověk nedokáže nic jiného vnímat. Je to více než pochopitelné.
A pak jsou tu čtvrtí lidé. Odsouzenci k smrti. Každý pohled, každý úsměv dítěte chápou jako poslední. Loučí se s věcmi, které dříve byly všední, vidí je nově, nečekaně a do hloubky. Nejsou bezstarostně mimo, jejich pravda už je nezajímá, strach se klidně usadil jako olovo v morku kostí. To hlavní, co vnímají, je krása světa, který má skončit. Láska k němu.

Štefan Švec (1978) je publicista a kritik.
Asi nejsou čtyři typy lidí. Spíše se v nás střídají, v každém z nás dva, tři nebo všechny čtyři. Blízkost nicoty nás přes různé stupně posouvá k tomu, co je důležité, nebo by snad mohlo být. Pokud je Bůh, ještě by to celé mohlo dávat smysl.