Článek
Fotečka musí být, i kdyby šlo o reportáž z noční služby krtků. Pokud přijde zpráva z tiskové agentury neprofesionálně bez fotek (dejme tomu proto, že je o stabilitě trhu s akciemi), pokud se krade z jiného serveru nebo pokud jednoduše na místě události nikdo s foťákem nebyl, stačí sáhnout do fotobanky. Ke zprávě o týrání štěňat na Zlínsku se vybere čoklík s co nejroztomilejším kukučem, pod něj se drobným šedým písmem připojí douška „ilustrační foto“, které si stejně nikdo nevšimne, a je vymalováno. Že fotka vznikla předloni na výstavě v Teplicích, je o jiné psí rase a se Zlínskem nemá nic společného? To je fuk. Důležité je vyvolat tu pravou emoci, kterou chce článek předat.
Obrázky vyrábějí autenticitu. Slova si může vymyslet, kdo chce a jaká chce, fotka ale nelže. Textům jsme přestali věřit, proto už i podvědomě potřebujeme ke zprávě obrázek, byť úplně mimoběžný. Editoři jednotlivých serverů dokážou ze zkušenosti poznat, které sním ky přitáhnou ke čtení, a vybírat si můžou z neuvěřitelného množství stále se zvětšujícího počtu záběrů.
Dřív obrázek zprávu doplňoval, dnes ji dovysvětluje, přidává jí pocit. Co přijde dál? Postupně se zprávy začnou stávat doplňkem obrázků. Už dnes jsou oblíbeným žánrem internetové novinařiny fotogalerie, doplněné čím dál kratšími, údernými popisky. Ze zpravodajství jako záznamu důležitých událostí ve světě se pomocí výběru obrázků stane zpravodajství jako koktejl, pečlivě poskládaný pro konkrétní publikum. Fotoeditor zpravodajského portálu bude hodinu za hodinou míchat správný mix emocí z nevyčerpatelně obří fotobanky světa. Bude střídat dojetí, rozhořčení, humor, lidský příběh a globální kalamitu. K vybraným obrázkům pak najatí
studioví novináři stručně připíšou ilustrační zprávy.