Článek
Antoine (Canet) vlastní agenturu Time Travelers, která umí své klienty přenést do jakékoliv doby a zprostředkovat jim setkání s libovolnými osobnostmi. Jenže Tenkrát podruhé není sci-fi, takže se tu necestuje pomocí žádné zázračné technologie. Agentura dokáže každou dobu a situaci dokonale zinscenovat s pomocí filmové techniky, kulis a profesionálních herců.
Prožít znovu první rande
Victor (Auteuil), který odmítá přijmout do svého života mobily či tablety, o sociálních sítích nemluvě, dostane od syna poukázku na takovou cestu. Ale na rozdíl od jiných zákazníků, kteří se chtějí podívat třeba na dvůr Ludvíka XVI., vysloví neobvyklé přání: vrátit se do sedmdesátých let a ještě jednou prožít první rande se svou ženou. Tedy vrátit dobu, kdy on byl zamilovaný až po uši a ona v něm dokázala vidět víc než jen páprdu v pruhovaném pyžamu.
„Prvotní nápad byl muž, který se ztrácí v současnosti a nachází úkryt v době, jejíž symboly ho uklidňují a chrání,“ říká scenárista a režisér Bedos. „Představoval jsem si ho, jak se doma hádá se ženou, která ho kritizuje za to, že nechce chodit do společnosti, nejde s dobou, nesleduje technologie ani Macrona, nevychází s dětmi.
RECENZE: Zakleté pírko. Další kopírování dávno natočeného
Ten muž pak vyjde z kuchyně a projde halou do malého pokoje, kde vše – od vybavení po staré desky a VHS kazety – odkazuje k sedmdesátým letům. Jako kdyby to byla ochranná bublina. Představoval jsem si ho, jak si zapálí gauloisku, očima svléká moderátorku ve staré televizi v dřevěné skřínce a konečně si oddechne. A na tomto základě jsem začal psát scénář.“
Film je fikce, ale Bedos přiznává, že jednak potřebuje mít ke svým postavám, jejich osobnostem a emocím, důvěrný vztah a jednak že do scénáře vložil i kus ze sebe samotného. „Už od mládí jsem měl patologický strach z blednoucích pocitů a mizejících myšlenek. Mými hrami a filmy prochází zděšení ze ztráty zamilovanosti. A tak se prostřednictvím fiktivního příběhu snažím – zcela marně – najít cesty k obnovení síly vzpomínek, hledám triky, které by umožnily slepit úlomky zážitků, z nichž jsme složeni.“
Skvostné herecké obsazení
Fanny Ardantová září na evropském hereckém nebi od sedmdesátých let a stačí jen připomenout snímky jako Konečně neděle! Françoise Truffauta s Jeanem-Louisem Trintignantem, Swannova láska Volkera Schlöndorffa s Jeremym Ironsem, Ornellou Mutiovou a Alainem Delonem, 8 žen Francoise Ozona s výkvětem francouzského ženského herectví v čele s Catherine Deneuveovou nebo Velká nádhera Paola Sorrentina.
Také Daniel Auteil je dnes už jednou z největších stálic francouzského filmu, představitel jak komediálních, tak dramatických rolí, díky čemuž bývá přezdíván jako herec – chameleon. K jeho nejznámějším filmům patří Válka policajtů s Gérardem Depardieuem, Královna Margot, kde hrál s Isabelle Adjaniovou, Dívka na mostě s Vanessou Paradisovou či Spravedlnost pro mou dceru se Sebastianem Kochem.
RECENZE: Telenovela se zkřížila se Sexem ve městě a Kameňákem
O své postavě ve filmu Tenkrát podruhé Auteil říká: „Je to muž, který do jisté míry chce, aby se vše zastavilo. Sám zažil krásné věci, pracoval jako ilustrátor a v osobním životě poznal vášnivou lásku. Je tedy přesvědčený, že nic tak intenzivního už nikdy nezažije. Ale tím, že se rozhodne cestovat zpět časem a prožít rozhodující okamžiky svého života znovu, dojde k poznání, že jediný okamžik, na kterém kdy záleželo, byl ten, kdy potkal svou budoucí ženu.“
A Guillaume Canet už dávno není „jen“ exmanžel Diany Krugerové a partner a otec dětí nádherné Marion Cotillardové. Jako herec na sebe upozornil už například ve filmech Pláž Dannyho Boyla s Leonardem di Capriem, Vadí nevadí, kde hrál s Cotillardovou, či Utop se, nebo plav s Mathienem Amalricem a vedle toho je i úspěšným scenáristou a režisérem.
O spolupráci s kolegou Bedosem s úsměvem říká: „Abych byl zcela upřímný, měl jsem pocit, že spolu nebudeme vycházet. Vzhledem k našim povahám jsem se obával, že to mezi námi bude skřípat.
Ale když jsem mu to řekl, hned mě ujistil, že to nebude problém,“ vzpomíná na společné začátky a k přijetí role dodává: „Moc se mi líbil scénář a Nicolasův přístup k nostalgii. Sám jsem totiž hodně nostalgický. Směr, jakým se naše společnost nyní ubírá, mě docela znervózňuje.
Více a více se spoléháme na mobilní telefony a internet. Už se ani neobtěžujeme zavzpomínat, když potřebujeme něco najít. Proti pokroku nic nemám, ale k době, kterou zobrazuje Nicolas a kterou chce Victor znovu prožít, jistou nostalgii opravdu cítím. Tedy k době, kdy byl náš vztah k času naprosto odlišný. A vlastně vše, co mě přenáší zpět do dětství, mě dojímá.“
Komedie Tenkrát podruhé byla uvedena v hlavním programu letošního festivalu v Cannes a od zahraničních kritiků si vysloužila superlativy včetně srovnávání s dílem Richarda Curtise (Láska nebeská). Do českých kin ji ode dneška uvádí KVIFF Distribution – společný distribuční label MFF Karlovy Vary, České televize a Aerofilms.