Článek
Mezinárodní proslulost mu přinesla skladba Obětem Hirošimy – nářek pro 52 smyčcových nástrojů. V ní použil i neobvyklé instrumentální techniky. Jeho hudba se objevila i v mnoha snímcích, například ve filmu Osvícení či Exorcista.
V roce 1966 se stal profesorem na Folkwang-Hochschule für Musik v Essenu. V té době napsal na objednávku Opery v Hamburku svou první operu Diabły z Loudun, kde také měla svou premiéru. Od té doby byla často provedena na světových operních scénách.
Velký nárůst popularity mu přinesla rozměrná skladba Pašije sv. Lukáše, a to nejen pro náboženský obsah, ale i pro avantgardní hudební jazyk. Ve skladbě jsou použity nejrůznější hudební styly.
Penderecki zkomponoval i řadu dalších skladeb na sakrální témata, například Dies irae (známé také jako Osvětimské oratorium), Magnificat a Canticum Canticorum Salomonis (Šalomounova Píseň písní).