Hlavní obsah

V divadlech budou mít premiéry Amadeus, Čtvrthrst i Frida Kahlo

Právo, Radmila Hrdinová

Divadelní premiéry předposledního únorového víkendu přinášejí klasiku i projekty, které počítají s překvapením diváků. Na jevišti se objeví slavný Amadeus Mozart, provokativní malířka Frida Kahlo i jezuitský misionář Strobach.

Foto: KIVA

Kyjem po kebuli je hra o jezuitském misionáři, kterou uvádí pražské Divadlo Na Zábradlí.

Článek

Kyjem po kebuli je název autorské inscenace čerstvých absolventů DAMU Petra Erbese a Borise Jedináka, která má premiéry 21. a 22. února v pražském Divadle Na Zábradlí. Vychází z dopisů českého jezuitského misionáře Augustina Strobacha, který odjel na Mariánské ostrovy a už se nikdy nevrátil.

Během misie pokřtil více než čtyři sta divochů, oddal na sto párů, naučil místní pěstovat kukuřici a nakonec byl ubit kyjem při krvavé vzpouře. V režii autorské dvojice v inscenaci hrají Magdaléna Sidonová, Barbora Bočková, Kateřina Císařová, Václav Vašák, Štěpán Lustyk a Milan Vedral.

K divadlům, na jejichž jeviště se vrací v nové vlně nastudování hra Petera Shaffera Amadeus, proslavená filmem Miloše Formana, se přiřadí i Městské divadlo v Mladé Boleslavi. V režii Pavla Kheka se 21. února na tamním jevišti potkají hned tři držitelé Ceny Thálie, Daniel Bambas (W. A. Mozart), Petr Mikeska (Antonio Salieri) a Radim Madeja (Josef II.).

Hra Petera Morgana Audience u královny se po stále vyprodané inscenaci pražského Národního divadla s vynikajícím hereckým výkonem Ivy Janžurové v roli Alžběty II. objeví i na scéně Východočeského divadla v Pardubicích. V režii Petra Novotného si Alžbětu II. zahraje Petra Janečková.

V pátek 21. února mají premiéru i inscenace, které svým tvarem i výpovědí mohou diváky překvapit. Čtvrthrst je nejdelší slovo v českém jazyce, které neobsahuje ani jednu samohlásku. Tato věta je titulem inscenace studentů katedry alternativního a loutkového divadla DAMU. Jak se s těžko vyslovitelným slovem i s jeho obsahem popere čtveřice herců pod vedením Jakuba Vaverky a Iana Mikysky, je otázka, jistě však s dávkou improvizační hravosti. Anotace k inscenaci slibuje divákům hlasy, zvuk a pěnu.

Foto: ČTK

Sopranistka Katarína Jorda si zazpívá Hraběnku ve Figarově svatbě na scéně Slezského divadla v Opavě.

Brněnský BuranTeatr uvádí 21. února premiéru projektu, který se pohybuje na hranici mezi performancí, happeningem a výtvarnou instalací. Pod názvem I am normal: example no. 3 se nehraje na divadelním jevišti, ale v Pražákově paláci Moravské galerie Brno.

Divadelní soubor Continuo uvede 22. února ve Švestkovém dvoře v jihočeských Malovicích premiéru nazvanou Monstrum and Here i am blind. Inscenace tanečního a fyzického divadla se zabývá spánkem i nespavostí, bděním i sněním. Autorkou koncepce, režie i masek je Sara Bocchini, autorem hudby Elia Moretti a Jakub Štourač, autorkou výtvarné spolupráce Helena Štouračová. Pražská premiéra se uskuteční 23. dubna v Divadle Ponec.

Strhující životní příběh jedné z nejslavnějších malířek 20. století Fridy Kahlo uvede v taneční podobě baletní soubor Severočeského divadla v Ústí nad Labem pod názvem Frida. Autorkou libreta, režie i choreografie je Marika Hanousková Mikanová, hudba je koláží z děl světových autorů. Premiéra se odehraje 21. února.

Slezské divadlo v Opavě se vrací k jedné z nejúspěšnějších oper W. A. Mozarta Figarova svatba. Režisérka Jana Andělová Pletichová charakterizuje svou inscenaci větou: „Láska, žárlivost, jemná erotika, převleky a spletité situace jsou klíčovými prvky bláznivé komedie.“ Premiéra opery v hudebním nastudování Vojtěcha Spurného se koná v neděli 22. února.

RECENZE: Elefantazie. Pohádka o šťastných zrůdičkách

Kultura

Může se vám hodit na Firmy.cz:

Související témata:

Výběr článků

Načítám