Článek
Možná by bylo přesnější říci v rámci této expozice, že oba autoři chtějí věci vidět za každou cenu jinak a obyčejnost je jim naprosto cizí. Proto ve svých dílech jitří lidskou představivost, zahrávají si s barevností, experimentují s hmotou a zkoušejí pracovat s tvarem tak, aby vytvářel překvapivé kontexty.
U obří skulptury Velký skok vpřed, kterou tvoří jakýsi hlavonožec na skokanském prkně, si nezávislý pozorovatel může říci, že umělci vytvořili pouze prvoplánově provokativní dílo.
U akrylových obrazů se však musí návštěvník pozastavit a hledat ukrytý smysl. Výrazná barevnost a změť tvarů či významů mu to poněkud ztěžují. Akryl Zvířata obdivující industrializaci staví proti sobě dvě výtvarné formy. Ta první, která se týká vizuality figur, vychází z dětské kresby. Zvířata jsou zobrazena základními tvary a jednou barvou. Připomínají spíše fleky než živočichy. Zatímco lidské město coby vyjádření industrializace pracuje s temnými barvami, převládá černá, šedá a modrá. Je pojaté hodně expresivní formou, snad aby se akcentovala jeho odcizenost.
Podobně působí i akryl Zvířata obdivující válku 02. Pouze lidskou průmyslovou aglomeraci nahradili autoři létajícím válečným strojem s bombami. Rozostřené okolí plné fleků a šmouh evokuje v pozorovateli dojem bitevní vřavy.
V prohlášení umělecké dvojice se praví, že umění dávno přesáhlo své uzavřené hranice, estetické kategorie určuje trh a stává se tak metodou k dosažení určitého typu poznání, jehož základem je přímá zkušenost. Proto jsou jejich díla tak provokativní, protože nejlepší zkušenost přece získáme prostřednictvím něčeho netradičního a často i šokujícího.
Může se vám hodit na Firmy.cz: