Hlavní obsah

Tragédie minulosti i drsná vize budoucnosti

(Cannes) Běloruský režisér Sergej Loznica je znám stejně dobře canneskému jako karlovarskému publiku. Ve Varech měl úspěch například jeho hraný film V mlze nebo dokument Majdan, za snímek Družstvo dostal v roce 2007 Cenu za nejlepší dokument do třiceti minut. Jeho filmy se hrají i v Cannes, kde byl před čtyřmi lety oceněn za nejlepší režii hraného filmu Donbas v sekci Un Certain Regard.

Foto: Reuters

Lea Seydouxová a Viggo Mortensen v Cannes.

Článek

Letos nesoutěží, ale ve zvláštním uvedení představil svůj dokument The Natural History of Destruction (Přírodopis zkázy), jenž natočil podle sbírky esejů spisovatele W. G. Sebalda o bombardování během druhé světové války.

Film tvoří výhradně archivní válečné záběry bez komentáře. Prostřednictvím obrazů ze druhé světové války hledá filmař odpovědi na mimořádně aktuální otázky kolem morálně nepřijatelného ničení civilních obyvatel.

„Čtení knihy mě inspirovalo, protože klade velmi důležité otázky, které dodnes zůstávají nezodpovězeny,“ řekl k filmu Loznica. „Když se podíváme na současné události, vidíme, že armády v několika zemích považují za možné, ba dokonce rozumné, zaútočit na obyvatelstvo, zničit města a zaměřit se na civilní infrastrukturu, jako by to byla válečná zbraň.“

Do blízké budoucnosti pak zamířil kanadský filmař David Cronenberg ve filmu Crime of the Future (Zločiny budoucnosti) s Viggem Mortensenem, Kristen Stewartovou a Léou Seydouxovou v hlavních rolích. Ve filmu, který podpořil jeho pověst poněkud vyšinutého tvůrce, zkoumá, jak se člověk přizpůsobuje umělému prostředí. Tělo prochází transformacemi a mutacemi, hlavnímu hrdinovi vyraší úplně nové orgány.

Na Zlatou palmu to nevypadá, ale o tu nejspíš Cronenbergovi ani nejde. Hlavně když je aspoň lehké pozdvižení, které tento filmař v Cannes pravidelně vyvolává už od roku 1996, kdy tam uvedl film Crash.

Související témata:

Výběr článků

Načítám