Článek
A tak do přehlídky těchto seriálů, které začaly v posledních letech na obrazovce převládat, letos přibyl další titul a částečně se inspiroval skutečnými případy ze severní Moravy. Třináctidílné Místo zločinu Ostrava, které odstartovalo včera na ČT 1, sází také na syrovou fotogeničnost města a průmyslové krajiny a k tomu navíc i na jednu novinku: kriminalistku v hlavní roli neboli Pavlu Beretovou jako přímočarou a racionální Emu.
Nejenže je výjimkou, aby čeští televizní tvůrci v tomto žánru vsadili na ženskou hrdinku (vymyká se snad jen Expozitura na Nově), ale její mimořádné postavení v čele mordparty se dokonce stalo tématem v pozadí jednotlivých případů.
Svou pozici v dosud ryze mužské sestavě, v níž šéf o ženské nestojí, protože některé vraždy „porazí i chlapa“, si ale Ema musí teprve vydobýt. Včera sice začala úspěšně, a coby kolegyně přizvaná na pomoc z jiného oddělení si dokonce vysloužila uznání. Jenže jakmile projeví zájem o přeřazení, narazí nejen na šéfa.
Scénář dokonce staví vznikající konflikt mezi kriminalisty na tom, že vtipně obrací stereotypy o mužském a ženském přístupu. Zatímco ženám se v této profesi vyčítá, že všechno řeší emocemi, tím, kdo si bere všechno osobně, je náladový a často vybuchne, je její kolega Honza (Stanislav Majer). Nová ženská posila mu navíc vadí. Ne že by byl takový šovinista, ale jejím schopnostem moc nevěří.
První díl z hlediska fanouška žánru vypadá slibně. Pátrání po ztracené čtrnáctileté dívce se rozběhlo svižně, tvůrci zvládli i dostatečně rozehrát vztahy mezi policisty, a tak se zdá, že je tu zaděláno na úspěch.
Scenáristická hra se stereotypy o ženách a mužích tak možná i prověří životaschopnost stereotypu, že krimi a detektivky jsou doménou spíš mužských diváků. Třeba v publiku přibudou divačky.