Článek
Zahájen měl být už letos v dubnu, jenže několikaleté přípravy ve finále překazila pandemie koronaviru. Některé dohodnuté zápůjčky proto nebylo možné do Prahy dovézt, ale naštěstí se místo nich podařilo během několika měsíců jinde získat jiné.
Výstavu tvoří sto patnáct děl zapůjčených z významných zahraničních i tuzemských sbírek, které jsou ve vlastnictví jak veřejných institucí, tak soukromých sběratelů. Rembrandtovo dílo je na ní zastoupeno deseti malbami a více než padesáti pracemi na papíře.
Exponáty pocházejí například z majetku Metropolitního muzea v New Yorku, londýnské Národní galerie, madridského Prada, Rijksmusea v Amsterdamu či vídeňské Albertiny. Ústředním dílem výstavy je přitom jediná Rembrandtova malba na našem území, Učenec ve studovně ze sbírek Národní galerie. Obraz patří k jejím nejcennějším dílům.
„Nikdy nebylo možné u nás vidět tolik Rembrandtových děl pohromadě a určitě to v budoucnu zase dlouho možné nebude. Nejen s ohledem na současnou situaci je to téměř zázrak. Díky novému termínu se dokonce podařilo exkluzivně zajistit díla ze světových sbírek, která původně nebylo možné získat,“ uvedla kurátorka výstavy Lucie Němečková.
Spolu s ní se na projektu podílela také její kolegyně z Národní galerie Blanka Kubíková a Anja K. Ševčik z Wallraf-Richartz-Museum & Fondation Corboud v Kolíně nad Rýnem.
Nizozemský malíř, grafik a rytec Rembrandt van Rijn (1606–1669) se stal slavným již za svého života. Mistrně zachycoval jak charaktery lidí, tak život své doby. Byl vyhledávaným portrétistou, ale věnoval se i krajinám, mytologickým a biblickým námětům. Během života vytvořil obrovské množství prací, zhruba šest set maleb, téměř čtyři sta leptů a dva tisíce kreseb.
Je považován za největšího nizozemského malíře a spolu s Janem Vermeerem, Fransem Halsem a Janem Steenem patří k hlavním osobnostem tzv. nizozemského zlatého věku.
Proslul zejména mistrovským zvládnutím šerosvitu a podle Němečkové přitahuje jeho tvorba pozornost také pro umělcovu vynikající schopnost proniknout pod povrch věcí, kvůli níž se mu říká „malíř lidské duše“.
Jeho obraz Učenec ve studovně je toho vynikajícím dokladem. V portrétu neznámého muže se totiž malíři povedlo vyjádřit jeho dramatický duchovní život.
Jak kurátorka upozorňuje, obraz vznikl v období, které bylo pro Rembrandta šťastné a úspěšné po pracovní i soukromé stránce.
Krátce předtím se přestěhoval z rodného Leidenu do Amsterdamu, kde se brzy stal vyhledávaným umělcem, a roku 1634, kdy Učence ve studovně namaloval, se také oženil se Saskií van Uylenburgh. Mladá manželka se stala jeho múzou, zachytil ji na několika kresbách a malbách. Na výstavě je k vidění portrét usměvavé Saskie z drážďanských sbírek.
Grafik a kreslíř
Kurátorky ukazují Rembrandtův umělecký vývoj od počátků až k pozdní tvorbě, přičemž jeho práce uvádějí do souvislosti s tvorbou jeho současníků i následovníků.
„Rembrandtovu uměleckou osobnost plně poznáme pouze tehdy, studujeme-li všechny tři oblasti jeho tvorby, malbu, kresbu a grafiku. Teprve dohromady vytvářejí plný pohled na šíři, osobitost a úchvatnou energii jeho výtvarného projevu. Proto také na výstavě nejsou kresby ani grafiky odděleny, ale organicky vkomponovány mezi umělcova plátna,“ vysvětluje Kubíková.
„Věřím, že návštěvníci ocení velmi moderní Rembrandtův kreslířský rukopis, kdy dokázal bravurně vyjádřit pohyb či charakter postavy jen několika tahy,“ dodává.
Grafice se Rembrandt intenzivně věnoval. Vzhledem k tomu, že z rodné země nikdy nevycestoval, byl ve své době v zahraniční známý především právě jako grafik. Jeho grafických listů si sběratelé cenili a už během jeho života usilovali o kompletní sbírky.
Výstavu doplní reprezentativní katalog a také publikace z nové ediční řady Národní galerie Praha Obrazy do kapsy určená dětem i dospělým.
Může se vám hodit na Seznamu: