Hlavní obsah

RECENZE: Traktor a Dymytry, spolehlivé rockové mašiny

Právo, Jaroslav Špulák

Původně mělo turné skupin Traktor a Dymytry nazvané Monster Meeting začít letos na jaře. Koronavirus to ale v tom čase znemožnil, a tak odstartovalo až v poslední červnový víkend. V sobotu se obě kapely představily v amfiteátru v Jihlavě. Sebejistě a energicky, jako dvě spolehlivé rockové mašiny.

Foto: Josef Benik

Protheus z Dymytry a Martin Kapek z Trakoru. Zpěváci obou kapel.

Článek

I ten den ale virus ovlivnil dění. Kvůli jeho šíření na Jihlavsku byli do areálu, pečlivě rozděleného na dva sektory s vlastním vchodem, vpuštěni fanoušci pouze v rouškách. A v zákulisí se pak horlivě diskutovalo o tom, co bude s koncerty naplánovanými v rámci turné na příští víkend na severní Moravu, kde došlo kvůli rostoucímu počtu nakažených ke zvýšeným bezpečnostním opatřením.

V jihlavském amfiteátru se celkově sešlo na patnáct stovek diváků. Byli svědky nápaditého spojení dvou výrazných rockových těles, které trvalo bez pěti minut tři hodiny a nemělo pauzu. Obě kapely začaly společně, potom scénu obsadil na hodinu a dvacet minut Traktor, následně na stejný čas Dymytry a nakonec pospolu odehrály hymnu turné, skladbu Monster Meeting, dále Strážnou věž od Dymytry a Letokruhy od Traktoru.

Takto vystavěný scénář dával dění elegantní švih a spád. Podpořila je i skutečnost, že obě formace dnes zastupují tuzemskou rockovou špičku a v žánru platí za velmi výrazné i progresivní. Publikum jejich písničky zná a v Jihlavě, vedeno přehledným a razantním zvukem, spoluvytvořilo atmosféru, jakou by jinde a jiní mohli závidět.

Foto: Josef Benik

Dymytry a Traktor hráli také společně.

Podstatným dílem v pečlivě složené mozaice koncertu byla vizuální složka. Bubeníci obou kapel měli soupravy v prvním patře, zbylí muzikanti hráli „v přízemí“. Na tři linie nad sebou pak scénu rozdělily LEDkové obrazovky, na nichž běžely projekce tu více, tu méně související s interpretovanými písněmi. Na velké scéně to působilo efektně, a přidáme-li nárazové využití pyrotechnických kouzel či střídmý ohňostroj v samotném finále, lze s klidem hovořit o „velkém koncertu“.

Traktor a Dymytry spojuje melodický rukopis v každé odehrané skladbě. Jedni i druzí též inklinují k používání současného zvuku, což „sdělily“ mimo jiné na svých posledních albech Šachoffnice (tu vydal Traktor roku 2018) a Revolter (Dymytry, 2019). Na jihlavském koncertu pak ke svému aktuálnímu zvukovému apetitu přitáhli i starší písničky.

Martin Kapek, zpěvák Traktoru, v těžších pěveckých pasážích občas balancoval na hranici interpretační jistoty, což lze přičíst na vrub živému vystupování a skutečnému zpívání. Dymytry klamali tělem ve chvíli, kdy amfiteátrem zněly vícehlasy a mikrofon měl u úst jen zpěvák Protheus. Bubenické sólo v jejich setu je pak položkou pro zaryté fanoušky, jeho kratší verze by prospěla plynulosti vystoupení. Objektivně však třeba konstatovat, že to, co bubeník Miloš Meier předvádí, je dechberoucí.

Parádou bylo i salto na jedné ruce, které i s nástrojem jen tak mimoděk vystřihl kytarista Dymytry Jiří „Dymo“ Urban, a koneckonců i postřeh baskytaristy Traktoru Karla Ferdy, který zachytil padající stojan od mikrofonu poté, když o něj při společném hraní obou kapel nechtěně zavadil Artur Mikhaylov z Dymytry.

Byl to příjemný bigbítový večer, který otevřely kapely #Černá a Forrest Jump a do finále dovedly s entuziasmem a drajvem party, jež ke svým příjemným dneškům došly po letech poctivé práce. Dymytry totiž fungují sedmnáct roků, Traktor dokonce devatenáct.

Traktor, Dymytry
amfiteátr Jihlava, 18. srpna

Hodnocení: 80 %

Může se vám hodit na Zboží.cz:

Související témata:

Výběr článků

Načítám