Článek
Vychází ze skutečné události, kdy se bývalý politický vězeň plukovník Pravomil Raichl a jeho kamarád generálmajor Miroslav Kácha odmítli smířit s nepotrestáním prokurátora z padesátých let Karla Vaše a rozhodli se ho zavraždit. Ale zatímco ve skutečnosti Raichl den před uskutečněním atentátu zemřel na infarkt, ve filmu tvůrci ukazují, jak by to mohlo probíhat a dopadnout, kdyby k realizaci došlo.
Do hlavních rolí této nakonec tedy většinou fiktivní road movie obsadili velmi šťastně Jiřího Schmitzera a Ladislava Mrkvičku, kteří se úloh starců zhostili s takovou přesvědčivostí, až diváka mrazí.
Schmitzerův hrdina Vlastimil, kterému je více než osmdesát let, přijíždí z USA po delší době na návštěvu do Česka. Tentokrát má jeho cesta podstatně jiný účel než ta předchozí, rozhodl se potrestat smrtí prokurátora Mráze z padesátých let, který nebyl z důvodu promlčení ani po změně režimu pravomocně odsouzen. Ve svém plánu nepřipouští jedinou kamarádovu námitku, všechno má vymyšleno, na každou Tondovu otázku má odpověď.
Přesvědčilo mě, že celou dobu sedím, žertoval o roli ve Stařících Jiří Schmitzer
A tak oba muži „nad hrobem“ vyrážejí na cestu, na níž musí najít zhruba stejně starou oběť, sehnat náhradní zbraň, protože tu, kterou si Vlastimil přivezl, mu zabavili hned na letišti, a obelstít mnohé, aby se k cíli dostali a svůj plán mohli uskutečnit.
Budiž ku cti filmu řečeno, že v něm až na výjimku převažuje nad proklamací odplaty boj obou mužů s vlastním tělem, stářím a jeho neduhy. Oba musejí překonávat i tak zdánlivě banální překážky, jako jsou hygiena a prostý pohyb.
A ať už jsou to komplikace způsobené faktem, že Vlastimil je upoután na invalidní vozík, nebo otázka, zda Tonda vůbec dokáže vylézt do schodů, pořád je jejich boj důstojný a soucit, který jejich problémy vyvolávají, není lacině vydřený.
Ubývající síly mají logiku, odhodlání je motorem, který je žene přes zdánlivě nepřekonatelné překážky.
I když jim sílu dává jasná touha po pomstě, důraz je kladen na vskutku důkladnou, promyšlenou a skvěle zahranou studii stáří, studii, která nevynechá snad nic z toho, s čím se tento věk musí potýkat. Přitom scénář, režie ani herecké výkony protagonistů nejsou zatěžkány citovým vydíráním ani zbytečnými výklady.
Pracuje se obrazem, detaily těl a osamělostí, pro kterou tvůrci zvolili až podivně pustá prostředí a v závěru bizarní, zdánlivě čilý ruch v domově seniorů.
RECENZE: Schmitzer, Špalková a Medvecká v ponurém dramatu
Tempo filmu je pomalé tak, jak pomalá je cesta starých mužů, kteří nemají co ztratit ani kam spěchat. To je z hlediska kvalit filmu v pořádku, z hlediska dnešních diváků to může i nemusí škodit. Nicméně celkově film mnoha zastaveními na cestě působí jako pocitově delší, než je skutečných 85 minut.
Víc však škodí morálně problematický závěr, v němž se Vlastimil nejdříve dopouští násilí na nevinném člověku (přitom není jasné, kde a proč se tam ten člověk vzal) a vzápětí film skočí z fikce do reality. To když v obžalobě zazní konkrétní Vašovy činy, za něž byl souzen, včetně jména generála Heliodora Píky. Konečný akt je pak opět smyšlený a rovněž problematický jako každá hra na soudce a kata.
Staříci |
---|
Česko/Slovensko 2019, 85 min. Režie: Martin Dušek, Ondřej Provazník, hrají: Jiří Schmitzer, Ladislav Mrkvička, Marika Procházková a další |
Hodnocení 60 %