Článek
Luksovo těleso s mezinárodním renomé v interpretaci barokní hudby má na úspěchu Alciny zásadní podíl měkkým, sladěným a výrazově propracovaným zvukem, v němž se nástroje skvěle pojí s hlasy sólistů i sboru Collegium Vocale 1704, jež v inscenaci rovněž účinkuje.
Jedna z nejkrásnějších Händelových oper vypráví o kouzelnici Alcině a její sestře Morganě, které na svůj ostrov lákají muže, z nichž činí své milence, a poté je proměňují do podoby zvířat. Jejich moci se vzepře rytíř Ruggiero za pomoci snoubenky Bradamante.
RECENZE: Muzikál Hedwig a její Angry Inch jako sólo pro Romana Tomeše
Inscenace režiséra Jiřího Heřmana se komplikovaný příběh nesnaží zpřehlednit, ponechává mu jeho spletitost a důraz klade na prostředí, v němž se odehrává. Vytváří prostor ostrova jako paralelu magického světa divadelního jeviště. Používá při tom prostředky napříč staletími, od barokní ornamentálnosti přes obrazivé pohybové a výtvarné divadlo až k projekci.
Dům, v němž nacházejí postavy útočiště, se rozestupuje a opět spojuje, ostrovem plným zrcadel bloudí bytosti s lidskými těly a zvířecími hlavami, mořskou hladinu na horizontu střídá vyprahlá oranžová poušť i perspektivně ubíhající barokní sál. Je to krásné, hravé, divácky poutavé a dokonale ladící s Händelovou hudbou i imaginací příběhu.
RECENZE: Skupina Doga se dál drží svého
Barokní opera stojí vždy na výkonech sólistů v pěvecky náročných rolích. Je tomu tak i v brněnské inscenaci, kde je znát, kdo se interpretaci staré hudby věnuje soustavně. Ale i ti, kteří se s ní běžně nepotkávají, odvádějí velmi dobré výkony.
Titulní postavu alternuje Pavla Vykopalová s kanadskou sopranistkou Karinou Gauvinovou a obě vytvářejí svébytnou, pěvecky i herecky naplněnou představu o nešťastné ženě strádající nenaplněnou láskou. V roli Ruggiera triumfuje korejsko-americký kontratenorista Kangmin Justin Kim technicky bravurním a muzikálním pojetím.
Morganu výborně ztvárňuje Doubravka Součková, Bradamantu Václava Krejčí Housková, Oronta tenorista Ondřej Koplík. Uznání zaslouží i sólisté z obou alternací, sboristé i tanečníci, protože právě v dokonalém propojení všech prostředků působících na lidské smysly spočívá kouzlo inscenace.
Ta se v Brně zahrála čtyřikrát a nyní se přesouvá na jeviště koprodukčních francouzských divadel Theatre de Caen a Royal Opéra – Chateau de Versailles. Na domácí scénu se snad vrátí v příští sezóně, aby spolu s Brittenovým Peterem Grimesem připomněla, že za špičkovou operou evropské úrovně se dnes jezdí především do Brna.
Georg Friedrich Händel: Alcina |
---|
Hudební nastudování a dirigent Václav Luks, režie Jiří Heřman, scéna Dragan Stojčevski, kostýmy Alexandra Grusková, choreografie Jan Kodet. Premiéra 5. února v Janáčkově opeře ND Brno, psáno z reprízy 18. února |
Hodnocení: 100 %
Může se vám hodit na Firmy.cz: