Článek
Ščedrin je u nás známý především jako autor baletů. Lolitu, třetí z jeho sedmi oper, napsal na výzvu svého přítele Mstislava Rostropoviče, který dirigoval její premiéru ve Stockholmu v roce 1994. Pražská inscenace je v pořadí čtvrtým uvedením díla. Libreto podle Nabokovova románu o okouzlení čtyřicetiletého spisovatele Humberta dvanáctiletou „nymfičkou“ Lolitou si skladatel napsal sám. Formou Humbertovy výpovědi před soudci v podobě antického chóru sleduje uzlové body prózy. Zároveň ale zdůraznil téma zneužití Lolity Humbertem a v obecnější rovině týrání a zneužívání dětí, což ovšem s Nabokovem příliš neladí.
Opera je psaná formou prokomponovaných recitativů, eklektická hudba s občasnými citacemi plyne v poměrně jednotvárném proudu. Skladatel dílo prolíná i fantaskními zjeveními mrtvého Quiltyho, krátkými reklamními prostřihy či chlapeckým sborem pějícím Ave Maria, celek ale působí nevzrušivě.
Režisérka Sláva Daubnerová dojem vlekoucí se nudy podpořila ilustrativním herectvím bez výrazněji vybudovaných situací, dění na realistickými dekoracemi zaplněné točně se utápí ve tmě a popisnosti. Obrýlený Humbert v utahaném roláku postrádá jakékoli charisma, jeho omšelý úřednický zjev nebudí ani odpor, ani sympatie. Quilty má zjevně tvořit kontrastní ztělesnění perverze, ale i jeho odpudivost je spíš trapně loutková.
Ztělesnit předpubertální dívku je nad síly jakékoli operní sólistky, zvlášť má-li dostát koloraturnímu partu Lolity. Ruská sopranistka Pelageya Kurennaya dělá, co může, ale Lolita to prostě není a ani být nemůže. „Nymfičky“ na scéně zastupují dívky z Kühnova dětského sboru, jejichž použití je ale dost diskutabilní. Nikoli ovšem z pěveckého hlediska.
Po pěvecké stránce stojí za pochvalu kromě Kurenné coby Lolity i výkon Petra Sokolova jako Humberta. Vysoké tenorové polohy skvěle zvládl Alexander Kravets, s rolí Lolitiny matky Charlotte se dobře vyrovnala Daria Rositskaya. A svou práci odvedl i mužský sbor a orchestr Státní opery.
Ruský skladatel Rodion Ščedrin: Lolita je magnet, který přitahuje
Otázka je, k čemu to všechno, když výsledkem je značně problematické dílo, což platí i o jeho inscenační podobě. Snad potěší aspoň na premiéře ostatně hojně zastoupenou pražskou ruskou menšinu. V kontextu operní tvorby souborů Národního divadla je to ale zřetelný krok zpět.
Rodion Ščedrin: Lolita |
---|
Hudební nastudování Sergey Neller, režie Sláva Daubnerová, scéna Boris Kudlička, kostýmy Natalia Kitamikado. Česká premiéra 3. října ve Stavovském divadle, Národní divadlo, Praha. |
Celkové hodnocení 45 %
Může se vám hodit na Firmy.cz: