Článek
Režisér Grzegorz Jarzyna patří k nejvýznamnějším polským režisérům. Jeho inscenace Jiní lidé se textově opírá o básnickou hiphopovou skladbu Doroty Maslowské mapující život současných obyvatel Varšavy napříč generacemi. Inscenace kombinuje sofistikovaný videoart s živými hereckými výkony.
Na třech obřích obrazovkách jsou promítáni herci snímaní technikou live cinema, jejichž akce přecházejí plynule na jeviště, pracuje se ale i s dotáčkami, počítačovou grafikou a sociálními sítěmi. Jiní lidé jsou moderní, dynamické divadlo, jež nepostrádá humor i kritický odstup.
Na inscenaci se podíleli i hiphopeři, výtvarníci a varšavští obyvatelé. Při vší zábavnosti je ale přesto trochu těžké udržet koncentrovanou pozornost k dvouhodinovému představení hranému bez pauzy.
Jarzynův mladší režisérský souputník Maďar Kornél Mundruczó přivezl do Plzně ambiciózní inscenaci budapešťského Divadla Proton odehrávající se ve dvou obřích kamioónech. Pod názvem Je těžké být bohem představuje přehlídku obscénností a krutostí v týrání tří prostitutek kdesi u maďarsko-rumunských hranic, včetně křiku, nahoty, krve i moči. Inscenace chce šokovat, být kritická vůči současným politikům, a dokonce vtáhne do dění i mimozemské civilizace v inspiraci románem bratří Strugackých. Výsledkem je ale bohužel neorganický slepenec prokládaný písněmi, který místo šokování spíš nudil a nebezpečně se blížil k hranici parodie.
Může se vám hodit na Firmy.cz: