Článek
Tak vypadá první natáčecí den ve scénáři nového českého filmu Polednice. A počasí jako by scénář četlo – Česko souží dlouhotrvající sucho a meteorologové vydali výstrahu před extrémními vedry. Na polích u Vinařic nedaleko Berouna se teploměr brzy vyšplhá ke čtyřicítce. Za obzorem se vlní vzduch.
Z Erbenovy Kytice
To, že básně Karla Jaromíra Erbena z legendární baladické sbírky Kytice nejsou žádná romantická pohodička, ví většina z nás, kteří jsme slavné verše předříkávali ve škole. Většinou v nich jde o situace, které budí strach, napětí, hrůzu a obvykle končí v lepším případě šílenstvím, v horším smrtí. Ideální námět na filmový horor.
A tak není divu, že dvojice mladých filmařů – scenárista Michal Samir a producent Matěj Chlupáček – sáhla po Erbenovi jako po velmi volné inspiraci k novému filmu. Samir a Chlupáček totiž tvoří nerozlučné duo a jsou si bohatými vousy i fyzicky podobní jako bratři.
Matěj Chlupáček navíc získal renomé jako nejmladší český režisér, když sotva na prahu dospělosti a bez zvláštních filmařských zkušeností natočil prvotinu Bez doteku, na níž kritici oceňovali především odvahu a otevřenost generačního pohledu. Následně přišla dvojice s další generační výpovědí ve filmu Hany.
U Polednice vytvořili tvůrčí trio ještě s absolventem písecké Filmové akademie Miroslava Ondříčka (FAMO), režisérem Jiřím Sádkem. „Chtěli jsme s Michalem natočit žánrový film, a protože máme rádi neobvyklé výzvy, napadlo nás natočit horor, který se odehrává ve dne. No a jediné strašidlo, které přichází ve dne, je polednice. Když nám tedy Jirka řekl, že by chtěl zfilmovat Erbenovu Polednici, vlastně skoro nebylo o čem uvažovat,“ vysvětluje Chlupáček.“
Moderní strašidlo
Všichni jsou na place od první do poslední minuty a vlastně se zde tak trochu stírá klasické rozdělení funkcí. Už od scénáře měli všichni jasnou představu o vizuální podobě snímku, o náladě, jakou by měl mít. I proto je za kamerou jeden z našich nejzkušenějších a nejvytíženějších kameramanů – Saša Šurkala. I proto vsadili na kombinaci méně známých hereckých tváří s výraznými osobnostmi, jako je Aňa Geislerová a Daniela Kolářová.
„Chtěli jsme Polednici pojmout jako moderní horor, proto je inspirace Erbenem jenom v atmosféře a základním schématu. Jinak je to zcela moderní, současný příběh,“ vysvětluje Michal Samir.
Eliška přijíždí s malou dcerkou do rodné vesnice svého manžela, aby se zde pokusila o nový začátek. Čeká ji vlídné přijetí sousedů, kteří se ji snaží začlenit do malé komunity, v níž každý zná každého – a na každého také něco ví. Čeká ji ale také setkání se starostovou ženou Mrázovou, podivínkou, kterou vesnice již dávno přijala za místního neškodného blázínka.
Mrázová však jako by neustále chtěla Elišku varovat. Kde se skrývá nebezpečí, které ji kdysi uvrhlo do světa podivných bludů? Je to sama Mrázová? Je tu opravdu ukryto tajemné, neznámé zlo? Anebo jsou to jen výplody Eliščiny fantazie, umocněné tíživým pocitem osamělosti?
„Eliška chce začít znovu, ale neuvědomuje si, že nejde začít budovat něco nového, pokud neuzavřete to staré,“ nastiňuje situaci své hrdinky Aňa Geislerová. „Je typickým příkladem mámy pod tlakem, v těžké životní situaci, kterou se nerozhodne řešit jednoduchým způsobem a tím, že by se snažila realitu potlačit. Nakonec vytvoří jinou, mnohem horší variantu toho, co se opravdu stalo.“
„Líbí se mi zpracování klasických věcí jiným pohledem a připadalo mi zajímavé podívat se na Polednici jako na určitou verzi krize mateřství, kdy máte pocit, že to prostě nezvládnete. Taková situace může skončit i tragédií,“ říká herečka, kterou lákala i možnost zkusit si další novou věc, práci s hereckým koučem.
Hledání s koučem
V úloze hereckého kouče působil pedagog Michala Samira z britského Drama Center James Kemp, který podobně pracoval s řadou známých herců, jako jsou Tom Hardy, Michael Fassbender a mnoho dalších. Tentokrát kromě Ani Geislerové pracoval na hledání polohy role také s Danielou Kolářovou a především s malou Karolínou Lipowskou, která hraje Eliščinu dceru Anetku. „Karolína, to je naše turbína,“ říká její filmová maminka. „Dostat takové dítě jako partnera je vždycky výhra. Má v sobě dravost a ohromnou touhu po dobrém výsledku.“
Karolínu objevila castingová režisérka Maja Hamplová při hledání dětské tváře pro reklamu. Klient si ji tehdy nevybral, ale Chlupáček se Samirem ano. „Nicméně jsme nechtěli podléhat euforii, kterou v nás vzbuzovala, a tak Maja udělala velký casting, jehož se zúčastnilo 300 dětí, deset holčiček prošlo do závěrečných kamerových zkoušek s Aňou a Karolína stejně všechny přehrála a přesvědčila nejen nás a castingovou režisérku, ale i všechny ostatní,“ dodává Matěj Chlupáček.
Karolína ve vedru
Pro Karolínu je to první natáčení. „Líbí se mi ta atmosféra, líbí se mi, jak se o nás starají, ale to vedro je vyčerpávající,“ říká dospěle desetiletá holčička. A jaká pro ni byla práce s koučem? „Bylo to moc zajímavé – snažili jsme se najít zvíře, které by vyjadřovalo tu moji postavu, já jsem navrhovala opičku, ale nakonec jsme vybrali kočku,“ popisuje malá herečka. Díky průpravě v moderní gymnastice jí nedělá potíže běhání po poli v horku a baví ji i spolupráce s filmovou maminkou.
Přestože nyní získala roli v televizním seriálu Opilé kuře, o své budoucnosti má jasno: „Ráda bych hrála ve filmech jako Aňa,“ říká Karolína a utíká se připravit na scénu, v níž bude – jak jinak – běhat. A také vzdorovat, rozšlapávat čerstvě zasázené květiny a hádat se s Aňou Geislerovou.
Osamělé mateřství je opravdu někdy řehole a může se stát, že v těch vypjatých chvílích člověk vysloví i věci, kterým nevěří, jen proto, aby si ulehčil… Ale co když někdo zná vaše černé myšlenky? Někdo, kdo vám chce ublížit. Někdo, kdo přichází za pravého poledne a šíří zkázu. Polednice.
Ve filmu dále uvidíme Jiřího Štrébla, Marii Ludvíkovou, Halku Třešňákovou nebo Tomáše Bambuška. První část natáčení právě končí, točit se bude ještě v září a do kin chystá distribuční společnost Falcon Polednici v březnu příštího roku.