Hlavní obsah

Per Boye Hansen: Věřím, že sezona není ztracená

Právo, Radmila Hrdinová

Premiéru nové inscenace Verdiho opery Rigoletto uvede pražské Národní divadlo z jeviště Státní opery v přímém přenosu 30. ledna od 20 hodin na ČT art. Rigoletta nastudoval mladý tým, česká režisérka Barbora Horáková Joly a italský dirigent Vincenzo Milletari.

Foto: Jakub Fulín

Petr Boye Hansen věří, že publikum se do hlediště opět vrátí.

Článek

V titulní roli v Praze debutuje šestatřicetiletý španělsko-americký barytonista Daniel Luis de Vicente, postavu Vévody mantovského vytvoří čínský tenorista Long Long a roli Gildy česká sopranistka Olga Jelínková, působící dnes především na německých scénách.

„Jsem rád za spolupráci s Českou televizí. Jednáme též o přenosu operního koncertu k Mozartovým narozeninám, který se uskuteční 27. ledna ve Stavovském divadle v Praze,“ říká norský režisér Per Boye Hansen, od sezony 2019/20 umělecký ředitel Opery ND a Státní opery.

Ačkoli hlediště budov Národního divadla zůstávají nadále pro veřejnost uzavřená, soubory v omezených podmínkách zkoušejí.

„Absolvovali jsme na podzim jednání s ministerstvem kultury i ministerstvem zdravotnictví, při nichž jsme si vyjasňovali podmínky, za nichž mohou zkoušky probíhat. Týkají se rozestupů umělců, nošení roušek, dezinfekce prostoru, rozmístění orchestru i sboru a dalších věcí. Všichni zkoušející absolvují každé pondělí test na covid-19,“ vysvětluje Hansen, jenž věří, že sezona není ztracená a že se podaří publiku předvést tituly, které soubor před uzavřením divadel nazkoušel, především Bizetovu Carmen.

Tři týdny zkoušení má za sebou i inscenace Janáčkovy Káti Kabanové se španělským režisérem Calixtem Bieitem.

„Zkoušky byly velmi intenzivní. Pan režisér se vrátí do Prahy opět v únoru a pak v dubnu, aby svou práci dokončil. Káťu Kabanovou uvedeme ve španělském Bilbau, kam jsme byli pozváni již loni v červnu. Pražská premiéra by se pak konala na podzim, kdy navíc uplyne sto let od prvního uvedení této Janáčkovy opery v Brně,“ říká Hansen.

Je třeba připravit nabídku

Zkouší se i Mozartův Don Giovanni. Nové nastudování bude dílem švédsko-norského činoherního a operního režiséra Alexandera Mork-Eidema a italského dirigenta, specialisty na starou hudbu, Rinalda Alessandriniho.

„I v tomto případě plánujeme vysílat inscenaci prostřednictvím médií. Ale jsem optimista a věřím, že premiéru naplánovanou na 18. března se nám podaří realizovat již s publikem,“ doufá Hansen.

Další titul, Weinbergerovu operu Švanda dudák, který ale vyžaduje účast velkého orchestru i sboru, nahradí v dubnu Lazebník sevillský a ke zkoušení Švandy dudáka se soubor vrátí na podzim.

„Pro umělce ze všech souborů je důležité, že mohou zkoušet, pracovat, že před sebou vidí konkrétní cíl, předvedení výsledku veřejnosti,“ zdůrazňuje Hansen. „Proto je důležité premiéry streamovat i pořizovat jejich nahrávky, i když sám dávám přednost živému provedení.“

Je také třeba, aby soubory měly co nabídnout publiku, až se opět vrátí do hlediště. A umělecký ředitel věří, že publikum, pociťující hlad po umění, nabídku využije. „Problémem zůstává prakticky umrtvený turistický ruch, protože všechny tři budovy Národního divadla zahraniční publikum za normálních podmínek hojně navštěvuje,“ míní.

Jedním z dramaturgických cílů nového vedení je důsledně pěstovat ve Stavovském divadle mozartovskou tradici, takže po Donu Giovannim počítá s novými inscenacemi Cosi fan tutte, Figarovy svatby i Kouzelné flétny. Zachována bude i již zmíněná tradice lednových koncertů k Mozartovým narozeninám s mezinárodním pěveckým obsazením.

Pracuje se i na přípravě čtyřletého cyklu Musica non grata prezentujícího tvorbu autorů, kteří se stali oběťmi zvůle totalitních režimů dvacátého století. Jejich hudba zazněla již na zahajovacím koncertu sezony a prvním titulem chystaným ke scénickému uvedení je opera Der ferne Klang (Vzdálený zvuk) rakouského skladatele Franze Schrekera. Její premiéra by se měla odehrát v dubnu a inscenace by se poté měla hrát v příští sezoně.

„Ještě před rokem jsem si nedovedl představit, že přijde pro operu a umění obecně tak složitá doba. Přišel jsem do Prahy plný plánů na spolupráci Národního divadla s evropskými operními domy, ale koronavirová pandemie se vším zatočila. Přesto jsem optimista a věřím, že se situace opět uklidní a na vše budeme moci navázat. Už teď probíhají jednání. Je důležité, abychom byli připraveni,“ říká Per Boye Hansen.

Svůj volný čas věnuje i poznávání Prahy. „Teď je sice brzy tma, ale o víkendech se velice rád procházím Prahou. A těším se, až se opět otevřou divadla, protože jsem zvyklý večery trávit v hledišti. Trávím v divadle sto třicet až sto padesát večerů v roce,“ uzavírá.

Může se vám hodit na Firmy.cz:

Související témata:

Výběr článků

Načítám