Článek
Koncerty České filharmonie patřily dramaturgicky do letošních oslav 250. výročí narození Ludwiga van Beethovena, a proto plnému sálu (píšu o pátku) předložili účinkující dvě díla německého klasika: klavírní koncert č.1 C dur a 4. symfonii B dur.
Na úvod ale zazněla dost netypicky skladba barokní a u nás málo hraná – orchestrální suita z opery Hippolytos a Aricia Francouze Jean-Philippe Rameaua. V ní se dokonce v menším komorním orchestru objevila jako host německá cembalistka působící u nás Barbara Maria Willi.
Dirigent Tomáš Netopil: Stabat Mater nebo Requiem jsou skvosty
Podle Racinovy Faidry napsané dílo obsahuje množství tanečních čísel a v jednom z nich (Regaudon s bubínkem) si dokonce Netopil, který celý koncert řídil pouze prsty bez taktovky, sám zabubnoval paličkou na tamburínu.
Pak se již ale orchestr ve velkém obsazení soustředil na obě Beethovenova díla a zejména u nás oblíbený rakouský pianista Buchbinder svým podáním koncertu č.1 C dur s brilancí a noblesou bez přehnané dynamiky opět zaujal pražské publikum.
Z míry ho nevyvedl ani „typický“ potlesk publika již po první větě! Toto ještě v mozartovské tradici psané dílo bylo výborným začátkem letošních hostování pianisty v Praze, která budou pokračovat v červnu u České filharmonie Beethovenovým Koncertem č.5 „Císařským“.
Po pauze uvedenou 4.symfonii B dur skladatele pojal Netopil možná s až příliš velkými rytmickými a tempovými rozlišeními, zejména v temperamentním závěru díla, ale hráči i publikum to přijali bez problémů a úspěch byl po zásluze veliký. Připomeňme, že Česká filharmonie nyní odjíždí na zájezd do Německa s dirigentem Jakubem Hrůšou. První koncert je již v úterý ve Frankfurtu a sólistkou bude argentinská cellistka Sol Gabetta.