Článek
Výstava Observace, která trvá v pražské výstavní síni Expo 58 Art do 24. července, je ideálním důkazem výše uvedeného tvrzení. Pro lepší vizuální uchopení (ale i pochopení) tvůrcových zhmotnělých idejí rozdělili kurátoři expozici na několik tematických kapitol.
Úvodní část obsahuje originální portréty, tak trochu freudovsky pojaté. Tvář je totiž naznačena jen v základních rysech, zatímco místo očí, nosu či úst namaloval umělec fragment přírodní scenérie. Možná chtěl naznačit, že portrét duše je důležitější než tvář jako taková a že duševní krajina se může podobat té skutečné. Jeden z takto pojatých portrétů ukazuje výseč pohledu na arktický ledovec. Hrdě ční v temných vodách moře a mlčky čeká tisíce let na to, až roztaje. Stejně tak jednou roztaje i lidská duše a zmizí do nenávratna.
Dále Gemrot ukazuje futuristické létající stroje. Jejich štíhlé aerodynamické tvary doslova párají stratosféru. Tak, jak to je u prostorového objektu Sonický třesk (2022). Čumák bojového stroje výhružně trčí z časoprostorové bariéry a prodírá se na druhou stranu, do jiné dimenze. Nesnesitelná složitost bytí (2022) zase ukazuje moderní vzdušný koráb, jehož turbína je rozžhavená do temně rudé barvy. A jako výzbroj nese letadlo na palubě ležící nahou ženu, takže jeho vybavení tvoří místo jaderné bomby nebezpečná sexbomba.