Článek
„Sloganem 26. ročníku je slovo AUFgeschlossen, které vyjadřuje situaci, v níž se nedávno ocitla všechna divadla. Rozdělíme-li je na AUF a Geschlossen, znamená to otevřeno a zavřeno. Celé slovo však vyjadřuje otevřenost, přístupnost, nepředpojatost či extrovertnost. A tedy, jak věříme, popisuje i dramaturgii festivalu,“ říká nový ředitel PDFNJ Petr Štědroň.
Letošní ročník je ve znamení adaptací románových předloh, jež přinášejí témata rozdělení společnosti, původu, mateřství i sebeurčení. Otevře ho 15. listopadu v Divadle Komedie inscenace Orlando na motivy románu Virginie Woolfové v provedení Staatstheater Hannover.
Inscenace Návrat do Remeše v režii Thomase Ostermeiera je inspirovaná filmovou adaptací stejnojmenné knihy francouzského sociologa Didiera Eribona, který se vydává na vzpomínkovou cestu do rodného města. V Praze ji uvede Schaubühne Berlin.
Deutsches Theater Berlin představí adaptaci románu rakouské spisovatelky Marlen Haushoferové Sophie Rois vráží do zdi v Deutsches Theater se slavnou filmovou i divadelní herečkou Sophií Rois. Vídeňský Schauspielhaus uvede v pražské La Fabrice prvotinu dramatičky Anny Neaty Oxytocin Baby jako velké hudební divadlo loutek i živých herců.
Koprodukčním česko-německým projektem festivalu s pražským Divadlem Na zábradlí je inscenace Zdeněk Adamec + Jedna scéna v režii Dušana D. Pařízka, první české provedení hry nedávného nositele Nobelovy ceny Petra Handkeho o Zdeňku Adamcovi, který se v březnu 2003 upálil u Národního muzea v Praze.
Součástí programu je i česká inscenace německojazyčného textu, za niž festival každoročně uděluje ve spolupráci s Divadelními novinami Cenu Josefa Balvína. Letošním laureátem je inscenace Miroslava Bambuška Moje říše je z tohoto světa uvedená v pražském Studiu Hrdinů. Bambuškův autorský projekt vychází z díla německého spisovatele a dramatika Wolfganga Borcherta.
Tři projekty, kromě divadelních i filmové a výtvarné, představí v pražském prostoru DOX+ skupina Rimini Protokoll od 4. do 6. prosince. Netradičním spojením filmu a divadla představuje i titul Eduard II. Láska jsem já v podání Schauspiel Köln. Film o šesti třicetiminutových epizodách zpracovává dramatický text Ewalda Palmetshofera inspirovaný alžbětinským dramatem Christophera Marlowa Eduard II. A ani letos nebude chybět i řada doprovodných festivalových akcí, besed, diskusí, scénických čtení i výstav.