Hlavní obsah

Nejdůležitější je mít rád lidi, říká fotograf Jindřich Štreit

Právo, Jan Šída

Nová obrazová publikace fotografa Jindřicha Štreita nazvaná Village People 1965–1990 (Kant, 184 stran, 1029 Kč) je pojatá jako ohlédnutí za téměř třicetiletou tvůrčí cestou autora, jehož hlavním tématem je zobrazování obyčejných lidských příběhů. Kolekce 183 černobílých snímků ukazuje život lidí na vesnici v době reálného socialismu.

Foto: Jan Šída, Právo

Čtyřiasedmdesátiletý Jindřich Štreit zobrazuje lidské příběhy.

Článek

Štreit na jednu stranu ukazuje vesnické reálie v syrové, často až brutálně popisné podobě, ale na druhé straně si všímá i duchovního rozměru. Hledá drobné detaily, umí je zasadit do překvapivého kontextu, má cit pro symboliku obrazu i pro jemný náznak, který celkovou kompozici posouvá mnohdy až do absurdních dimenzí.

Nad mnohými fotografiemi se pozorovatel i pousměje. Ale ne proto, aby se spolu s autorem prostým lidem vysmíval (toho je tvůrce opravdu dalek), spíše mu mnohé vyobrazené situace mohou připadat lehce komické.

Typickým příkladem je snímek nazvaný Sovinec 1983, na kterém vidíme těhotnou dívku, která na cestě pronásleduje prchajícího muže. Ten, jakoby přistižen in flagranti, zle loupl okem do fotografova objektivu.

Slečna se naopak jemně usmívá, jistá svou kořistí, kterou právě dohání. Příběh, který náhodná situace pohotově zachycená bystrým okem rozehrává, má mnoho vysvětlení. Jinde je symbolika sdělení jednoznačnější. Sovinec, 1980 ukazuje pohřební průvod, v jehož čele kráčí kněz, pak nesou čtyři muži rakev, za nimi nese další květinový věnec.

Celé procesí šlape kolem vodní hladiny, v níž se zračí obrácený obraz dění na břehu. Najednou před námi vyvstává představa dvou světů, které od sebe dělí už jen temná řeka Léthé. Jen díky smrti se člověk dostává na druhou stranu.

Nejabsurdněji vyznívají snímky, na kterých na sebe narážejí symboly dob minulých a těch moderních. Pes uvázaný na vesnickém dvorku na řetězu čuchá k plakátu zlatého slavíka Karla Gotta (Křížov, 1983), jinde stojí v místnosti vánoční stromek a nad ním na zdi visí plakát heavymetalové skupiny Arakain (Jiříkov, 1983).

V doslovu na konci knihy píše fotograf Vladimír Birgus, že autor v jednom rozhovoru mluvil o tom, že nejdůležitější je mít rád lidi. Potom je všechno strašně jednoduché. A Jindřich Štreit má lidi opravdu rád. Důkazem jsou jeho fotografie.

Může se vám hodit na Zboží.cz:

Související témata:

Výběr článků

Načítám