Článek
Respektive téměř všech, přehlídky se letos nezúčastnily operní domy z Brna a Ústí nad Labem a z důvodů covidových omezení byla zrušena představení operních scén z Ostravy a Banské Bystrice.
Inscenace klasických kamenných scén zaujaly letos především krásnými pěveckými výkony. Objevem pro pražské operní publikum byla Eva Bodorová, která podala strhující výkon v roli královny Alžběty v Donizettiho opeře Roberto Devereux Státního divadla z Košic. Pěvecko-hereckým podáním zaujala Ivana Veberová jako Emilia Marty v Janáčkově Věci Makropulos plzeňského Divadla J. K. Tyla. V další janáčkovské roli se blýskla i Lívia Obručník Vénosová jako Bystrouška libereckého Divadla F. X. Šaldy.
Z mužských rolí u diváků triumfoval Daniel Matoušek v náročné roli Nadira v Bizetových Lovcích perel Moravského divadla z Olomouce, Juraj Hollý a Marián Lukáč ve stěžejních mužských rolích opery Roberto Devereux i Vojtěch Pelka v netradičně kontratenorem obsazeném Cherubínovi z Figarovy svatby Slezského divadla z Opavy.
Kvalitní pěvce, inscenační nápaditost a hravost přinesly inscenace alternativních operních souborů, ať už to byla opera Beyond the Garden souboru Opera Povera, Věčná slečna bledá v podání Hausopery, či půvabná Městská strašidla Ensemble Opera Diversa z Brna.
Festival má před sebou ještě dva operní víkendy. V tom nadcházejícím nabídne divákům v sobotu Boitovu operu Mefistofeles v inscenaci Jihočeského divadla z Českých Budějovic a v neděli operu Piráti skladatele Tomáše Hanzlíka v provedení Ensemble Damian.