Článek
„S mou bývalou kapelou Come and Play jsme si dali v roce 2017 tvůrčí pauzu a začali přemýšlet, že bychom se později na scénu vrátili po letech s anglickými písničkami s novým českým repertoárem. Nakonec jsme však zjistili, že už nejsme schopni se společně někam posunout, a tak jsme po deseti letech fungování skončili. V té době se zrodila má myšlenka na sólovou dráhu. Cesta k ní ale trvala pomalu pět let,“ vysvětlil Burda.
Za tu dobu se stala spousta věcí. Začal jezdit jako technik Michala Hrůzy a jeho Kapely Hrůzy. Od jejich tehdejší manažerky dostal nabídku dát dohromady doprovodnou skupinu zpěvačce Nelly. V ní působil jako kytarista a kapelník a následně se stal ještě členem doprovodné skupiny zpěváka Adama Mišíka.
„Díky spolupráci s Nelly, pro kterou jsem napsal část repertoáru, jsem se naučil psát popovější písničky a pracovat s českými texty. Absolvovali jsme s ní velké turné jako předkapela Michala Hrůzy a Ewy Farné a tím získali spoustu zkušeností. Tak jsem vstoupil do popového světa. Díky spolupráci s Adamem Mišíkem jsem se zase potkal s producentem Enthicem, jehož způsob práce mi dotvořil představu o tom, jakou muziku bych chtěl na sólové dráze dělat,“ přiblížil zásadní setkání Burda.
„Trend na hudební scéně i můj vkus se za posledních pět let poměrně proměnily. Na začátku jsem měl jasno, že půjdu na sólovou dráhu v podobném britpopovém žánru, jaký jsme dělali s Come and Play, ale česky. Nějak se mi však osobně nepodařilo přenést ten feeling z ostrovní kytarové scény do českých písniček. Proto jsem nakonec naskládaný materiál zahodil a dal tomu ještě pár let. V podstatě až působení v kapele Adama Mišíka mě přivedlo k současné mladé popové scéně, ve které jsem se našel a zjistil, že takovou hudbu chci dělat. Pořád mám kořeny v britské kytarové scéně, ale teď mě baví dělat tanečnější a beatovější věci. Není to kalkul ani snaha svézt se na vlně současného trendu, jen chci dělat hudbu, kterou mě samotného baví poslouchat, a propojovat tyto žánry,“ dodal.
Darkpop a kytarové lásky
Styl, který jej teď při skládání písní vede, označuje jako darkpop. Trochu se prý do něho prolínají i jeho kytarové lásky, je v něm také mnoho prostoru pro trapový beat, rap nebo house. Jenže právě v tomto žánru se dost nešetrně zachází s českou výslovností, v podstatě se v něm takříkajíc mumlá, a nepřináší ani silné melodie.
„Svým způsobem to patří k žánru. Kdyby v něm byla čeština zřetelná a krystalická, byla takříkajíc nad hudbou, působilo by to divně. Sám jsem si to ve studiu vyzkoušel. Píšu texty, které pro mě mají smysl, ale v mixu těchto písniček je zatažení zpěvu do hudby a beatu přirozenější. Zpěv je důležitým rytmizačním prvkem, a to někdy na úkor stadionových popěvků a silných melodií. Ale i ty jsou pro mě důležité. Snažím se, aby bylo z mé hudby cítit písničkářství i současný trendy zvuk,“ vysvětlil Burda.
Na prvním singlu TV spolupracoval s producentem Enthicem, se kterým také pracuje na celé desce. V minimalistickém a emocionálním artovém videoklipu, který k němu natočil Pavel Brilla, složili poctu osmdesátkovým hororům nebo Hitchcockovu filmu Psycho.
„K písni mě inspirovalo, když jsem se v našem barrandovském bytě díval jednou večer na televizi. Pohlédl jsem ven a uvědomil si, že v oknech protějších bytových domů se odehrávají další příběhy, které každý večer vstupují do našich životů. Vidíme siluety lidí v oknech protějšího domu, sledujeme jejich aktivity, ale většinou nikdy nezjistíme, kdo jsou zač.“
Natočený je už videoklip k dalšímu singlu Až vyjde měsíc. Představen bude 7. dubna na release party v Joystick baru v Praze, kde se natáčel. Na tento singl pak tematicky naváže skladba Až se rozední.
V září by mělo vyjít celé album. Mezitím by Burda rád koncertoval a potvrdil, že na mladou českou popovou scénu přirozeně patří. Chystá dvě verze svých koncertních setů. Klubový za doprovodu dýdžeje, festivalový, tedy venkovní, s kapelou.