Článek
Hana Třeštíková, která produkovala např. slavné Šmejdy, Zkázu krásou a Bratříčka Karla, si vybrala dvojici Mirky a Kuby a sledovala je stejnou časosběrnou metodou, jakou používala před lety Helena Třeštíková. Problémy současného páru jsou ale úplně jiné. Nestálost vztahů, měnící se role partnerů, krize, exekuce, to vše se projevuje ve filmu, který zachycuje sedm let života mladých manželů.
„Časosběrná metoda, kterou jsem převzala z původní série, poodkryje při dnešním zrychleném stylu života mnohem víc, než by se mohlo zdát. Zdánlivě banální situace a zachycení všednodenního života se ve střižně proměňují v cennou výpověď doby o jedné generaci,“ tvrdí Hana Třeštíková.
Zásadní rozdíly mezi začátkem původních etud a dneškem potvrzuje i Helena Třeštíková: „V 80. letech se mladí brali kvůli ekonomickému tlaku, byla to šance na byt. Dnes to zkoušejí nanečisto, jsou váhavější a volí soužití na hromádce. A potkávají se nyní s dost odlišnými, avšak často fatálními problémy.“
Původní Manželské etudy natáčela Helena Třeštíková od roku 1980. Tehdy si náhodně vybrala několik manželských párů, které sledovala od momentu jejich svatby po dobu šesti let. Cyklus byl poprvé odvysílán v televizi v roce 1987. Následně vzniklo ještě několik sérií.